Wordt Clubhouse de nieuwe social media trend? Aangevuld met onze ervaring!

Wij staan open voor jouw ambitie

Bel ons vrijblijvend: 0318 – 209 439

Nieuwe social media app alert! Wordt Clubhouse de nieuwe Instagram of Twitter? Clubhouse is een nieuwe opkomende social media app die al snel populair begint te worden. Wil jij helemaal bijblijven met deze nieuwe social media trend en ben je benieuwd wat Clubhouse is? Lees snel verder.

Inmiddels zitten we zelf een weekje in Clubhouse. We hebben onszelf ondergedompeld in de wondere wereld van Clubhouse en delen graag onze mening met je. Introductie skippen en direct naar onze mening.

Geschreven door Marion van Bennekom

Projectmanager & verslaafd aan Instagram

5 min. 18-02-2021

Wat is Clubhouse?

Clubhouse is de nieuwste trend op het social media gebied. Maar deze nieuwe app is anders dan jouw dagelijkse standaard social media apps. Wat maakt deze nieuwe app zo bijzonder? Clubhouse is volledig gericht op ‘voice’, het is audio based. Je kunt op Clubhouse met mensen praten. Zo kun je bijvoorbeeld verhalen vertellen, vriendschappen sluiten, ideeën bedenken en interessante mensen ontmoeten over de hele wereld. Het enige visuele op dit platform is je profielfoto, verder is het niet mogelijk om foto’s of video’s te delen. Je kunt dus ook gewoon een gesprek voeren terwijl je in je pyjama zit, niemand die het doorheeft. 

Wat kun je met Clubhouse? 

Als je de app hebt kun je aansluiten in verschillende chats over verschillende onderwerpen met verschillende mensen. Je kunt het vergelijken met een feest, soms praat je even met wat mensen en wat later praat je weer met iemand anders over een heel ander onderwerp.  

Invite only

Op dit moment is de app nog erg exclusief en het is moeilijk om er in te komen. Dit komt doordat het nu nog een bèta versie is. Het is nu invite only, dit betekent dat je de app alleen kunt gebruiken als je bent uitgenodigd. Maar een uitnodiging krijgen is helaas geen makkelijk klusje. Je kunt nu alleen een uitnodiging krijgen van iemand die al wel in de app zit, maar de gebruikers van Clubhouse zijn nu vooral bekende mensen. Dus tenzij jij een beroemdheid kent zal die uitnodiging nog even op zich laten wachten. Het doel van Clubhouse is wel om de app uiteindelijk bruikbaar te maken voor iedereen, maar wanneer dit gebeurt weten we helaas nog niet. Zoals je begrijpt, zitten wij al ongeduldig te wachten… 

Reserveren van account

De app is nu alleen nog maar verkrijgbaar in de app store van IOS gebruikers, je kunt hem dus al wel downloaden. Als je de app opent is het mogelijk om een account/gebruikersnaam te reserveren. Hierdoor kom je op een soort wachtlijst van Clubhouse, je krijgt dan een berichtje als je het account mag gebruiken Hoe lang dit duurt is op dit moment nog niet duidelijk.

Gaat Clubhouse interessant worden voor bedrijven?

Het is natuurlijk nu nog niet duidelijk hoe je dit platform kunt gebruiken voor jouw bedrijf, omdat het nog een beta versie is. Maar we hebben toch al een aantal redenen bedacht waarom dit platform interessant kan zijn voor bedrijven: 

  • Clubhouse geeft de mogelijkheid om contacten te leggen met mensen buiten jouw bedrijf, zo ook met bijvoorbeeld professionals.
  • Je kunt je kennis verbreden doordat mensen met specialistische kennis hierover vertellen. Jij kunt onderdeel worden van dit gesprek. 
  • Je kunt zelf een ‘room’ maken waar jij je verhaal of kennis kunt delen, hier kunnen mensen dan naar luisteren. Zo leren anderen jouw bedrijf kennen

FOMO (Fear of missing out)

De reden waarom dit platform waarschijnlijk zo populair gaat worden is omdat in deze tijd veel mensen last hebben van FOMO, fear of missing out. Ze zijn bang om dingen te missen. De gesprekken die op Clubhouse plaatsvinden worden niet opgeslagen. De enige manier om deel uit te maken van het gesprek is dus om op dat moment in de app te zitten. De kans is dus groot dat veel mensen regelmatig gaan zitten scrollen om mee te doen of mee te luisteren naar interessante gesprekken en onderwerpen. 

Edit: dit kan ik alleen maar bevestigen. Lees hieronder verder om mijn ervaring met FOMO op Clubhouse te lezen.

De eerste week op Clubhouse

Eindelijk was het zo ver. Ik wachtte al een tijdje op toegang tot de app en nu kon ik er dankzij een uitnodiging van iemand anders eindelijk in. Wanneer je inlogt, krijg je een aantal vragen over je interesses. Hier kun je aangeven in welke onderwerpen je geïnteresseerd bent. Denk aan onderwerpen als marketing, geld, spiritualiteit, sport maar je kunt ook aangeven wat je gender is of in welk land je woont. Zo kan Clubhouse haar aanbod aanpassen aan je interesses.

Vervolgens krijg je meldingen over rooms die bij jouw interesses passen. In de agenda zie je events ‘upcoming for you’. Hier zie je op welke tijdstippen welke rooms actief zijn. Je kunt ervoor kiezen zo’n room te delen of bijvoorbeeld in je agenda toe te voegen. Zo weet je zeker dat je niets mist.

Clubhouse upcoming events

De eerste keer in een Room

De eerste keer dat ik een room in ging vond ik het wat spannend. Kan iedereen me nu horen? Maar dat was natuurlijk niet het geval. Wanneer je in een room aankomt, dan ben je daar als gast. Je luistert naar een gesprek van de hosts. Je kunt wel je hand opsteken. Als de host je dan op het podium toelaat, dan kun je een vraag stellen of iets toevoegen aan het gesprek. Dat hangt er maar net vanaf wat het onderwerp van de room is.

Rechtsonderin de afbeelding zie je een handje, daar kun je op klikken als je op het podium wil komen en een vraag wil stellen of iets wil toevoegen aan het gesprek.

Na een paar dagen op Clubhouse…

De eerste week ben ik vooral op zoek gegaan naar interessante mensen om te volgen. Zo kom ik vanzelf in een vijver met interessante rooms terecht. Na een paar dagen merkte ik al dat deze vijver er ook voor zorgt dat je continu meldingen krijgt van interessante rooms. En dan ontstaat de FOMO (Fear Of Missing Out). FOMO op Clubhouse is groot. Omdat een gesprek alleen maar op dat moment plaatsvindt en de hosts van tevoren ook niet precies weten welke waarde ze gaan delen is er sprake van FOMO. Als een onderwerp me aanspreekt, dan wil ik daar heel graag bij zijn. Straks wordt er iets enorm waardevols gedeeld wat daarna nooit meer voorbij komt! Dit is natuurlijk wat overdreven, maar dat is nu eenmaal hoe FOMO werkt.

Wat valt er te luisteren op Clubhouse?

De onderwerpen zijn breed, maar ik vind dat het op dit moment vooral gefocust is op business. Je vindt op dit moment veel zakelijke professionals en ondernemers op Clubhouse. Er wordt veel gepraat over onderwerpen als marketing, sales, ondernemen, financieel, maar ook bijvoorbeeld muziek. Q&A’s komen ook veel voor op Clubhouse.

Waarom ik enthousiast ben over Clubhouse

Een groot voordeel van Clubhouse is dat je het kunt consumeren op een moment dat je video niet kunt consumeren. Bijvoorbeeld als je staat te koken, wanneer je een wandeling aan het maken bent of een andere huishoudelijke taak oppakt.

Daarnaast is Clubhouse heel laagdrempelig, omdat je niet in beeld bent. Daardoor durven mensen sneller uit hun comfortzone te stappen.

Ook het sociale aspect van Clubhouse vind ik leuk. Je krijgt de kans om een directe vraag te stellen aan of een gesprek te voeren met een rolmodel of iemand die je normaal gesproken alleen maar kunt volgen. En Clubhouse biedt ook kansen om de traditionele netwerkborrel te vervangen. Je kunt verbinding krijgen met echte mensen.

Je moet jezelf daarbij wel afvragen of het sociale aspect van Clubhouse het straks nog gaat redden als we weer in real life bij elkaar mogen komen. Zitten we dan niet liever met elkaar aan de bar?

Dit mist nog in de Clubhouse app

Clubhouse is momenteel nog heel erg in ontwikkeling. We weten als gebruikers nog niet precies wat we zoeken op Clubhouse en we weten nog niet precies wat we kunnen aanbieden. Er zijn (nog) geen formats. Alle gebruikers doen nu maar wat en die ruimte is er ook.

Daarnaast mist de mogelijkheid om te chatten in de app. Wanneer je nu in direct contact met een persoon wil komen, dan moet je buiten de app om contact zoeken. Bijvoorbeeld via een DM op Instagram. Een gemiste kans! Maar we verwachten dat Clubhouse hier nog wel verandering in gaat brengen.

Clubhouse inzetten vanuit je bedrijf

Hoe kun je het inzetten voor jouw bedrijf? Dit is het perfecte moment om in te stappen. Want nu ben je er nog echt vroeg bij. En het is nog nooit zo makkelijk geweest om in direct contact te komen met je doelgroep. Wij adviseren om samen met iemand anders een room te starten over een onderwerp dat de doelgroep aanspreekt. Dit kun je bijvoorbeeld aankondigen via je andere social media kanalen. Als je hier hulp bij nodig hebt, of je wilt dat we even met je meedenken, stuur dan even een mailtje naar [email protected].

Zit jij al op Clubhouse? Laten we connecten en volg me via @marionvbennekom. Zie ik je daar?