Wat je niet mag missen op je Duitse website

Wij staan open voor jouw ambitie

Bel ons vrijblijvend: 0318 – 209 439

Geschreven door Robin Warlich

SEO specialist & Gamefanaat

Een Duitse uitstraling op jouw website is belangrijk om vertrouwen te krijgen van Duitse consumenten, maar hoe krijg je zo’n Duitse uitstraling?

Vertaling zonder foutjes

Om de beste Duitse uitstraling te krijgen moet je ervoor zorgen dat jouw website volledig foutloos Duits is, voor een Duitser is het direct een afknapper als er spelfouten of grammaticafouten op de website staan. Het is daarom verstandig om een professionele vertaler te gebruiken, zo ben je er zeker van dat er geen foutjes in staan. 

Keep it simple

Duitsers houden niet van slogans zoals ‘Wij zijn de beste!’ of ‘Wij zijn de goedkoopste!’, het is dus niet aan te raden om hier gebruik van te maken. De Duitse smaak is ook wat conservatiever dan wat ons als Nederlanders aanspreekt, felle kleuren vallen daarom ook niet erg goed in de smaak daar. Houd het daarom simpel en netjes.

Duits zoekwoordonderzoek

Een goed zoekwoord in Nederland is niet gelijk een goed zoekwoord in Duitsland. Start dus altijd met een zoekwoordonderzoek, dit geeft je inzicht in het Duitse zoekgedrag. Hiermee kun je zien op welke woorden Duitsers zoeken in bijvoorbeeld Google. Je wilt natuurlijk goed vindbaar zijn binnen de zoekmachines. 

Wettelijke verplichtingen

Duitse consumenten doen niet vaak zomaar even snel een aankoop, ze willen eerst weten of ze jouw webshop kunnen vertrouwen. Een Duitser is vaak op de hoogste van de Duitse wettelijke verplichtingen en zal dan ook pas een aankoop doen als hij/zij weet dat er aan deze verplichtingen voldaan wordt. In deze blog benoem ik de vier belangrijkste juridische eisen die zeker in je Duitse webshop naar voren moeten komen.

Allgemeine Geschäftsbedingungen/AGB

Dit zijn in Nederland de algemene voorwaarden, dit is inhoudelijk niet heel veel anders dan in Nederland. Het is volgens het Urheberrecht (vergelijkbaar met het auteursrecht) niet toegestaan de AGB van een concurrent te kopiëren. Ook lezen Duitsers dit document ook grondig door, besteed dus zeker wel aandacht aan je Duitse AGB.

Datenschutz

Een datenschutz is de Duitse versie van de Nederlandse privacy policy. Hierin wordt dus beschreven op welke manier de data van de bezoeker behandeld wordt binnen het bedrijf. Het is heel belangrijk dat deze informatie duidelijk op de website staat. Dit omdat een Duitser erg gevoelig is voor Privacybescherming, maar ook is het een wetsovertreding als dit niet op je website staat.

Impressum

De Duitse mediawet verplicht elke Duitse website een Impressum te hebben op hun website. Dit is een stukje tekst over jouw bedrijf waarin de volgende punten naar voor moeten komen:

  • Naam en adres van het bedrijf
  • Officiële juridische naam van het bedrijf
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer
  • Umsatzsteuer-ID (BTW nummer)
  • KvK-nummer of gegevens van de Duitse kamer van koophandel
  • Bankgegevens

Widerrufsrecht

Dit is in Nederland het herroepingsrecht, hierin moet dus alle informatie over het herroepingsrecht uitgelegd worden.

Duitse betaalmethodes

Veel Duitsers haken af van hun aankoop als de gewenste betaalmethode niet beschikbaar is. Dit wil je natuurlijk niet laten gebeuren. De meest gebruikte betaalmethode in Duitsland is PayPal. Op de tweede plaats komt het achteraf betalen, dit kan je bijvoorbeeld doen via Klarna. Verder wordt er ook gebruik gemaakt van creditcards en bankoverschrijvingen. Zorg dus dat er zoveel mogelijk gewenste betaalmogelijkheden zijn op jouw webshop, zo zorg je dat jouw klanten in ieder geval niet op het laatste moment afhaken.

Tips voor perfectie

Al deze tips wekken zeker al vertrouwen op bij de Duitse consument. Maar om het helemaal perfect te maken hebben we nog wat laatste tips.

  • Plaats reviews op je website, dit wekt nog meer vertrouwen op. De klant kan hierdoor zien dat andere klanten zeer tevreden zijn.
  • Zorg voor een Duits telefoonnummer en adres, dit zorgt ook weer voor meer vertrouwen. In Duitsland is het mogelijk om een ‘virtueel’ Duits telefoonnummer en adres te huren, hiervoor betaal je dan maandelijkse kosten.
  • Voeg een cookiemelding toe, dit is in Duitsland niet verplicht maar ook zorgt dit weer voor vertrouwen.

Ga jij al aan de slag met jouw Duitse website? Met deze informatie moet je een heel eind komen en uiteindelijk de Duitse consument zijn vertrouwen winnen! Want dat is uiteindelijk toch het belangrijkste.