0318 - 209 439

Menu

01-12-2017

Jouw klant start zijn computer op, zet zijn telefoon of tablet aan. Daar heb je het al, stap 1 van de online route. De klant gebruikt een specifiek apparaat om online te komen en elk apparaat vereist een andere manier van benaderen. Je moet je voorstellen dat het voor een klant heel logisch is om te bellen met hun telefoon, maar dat is helemaal niet logisch voor iemand die op zijn laptop zit. De eerste conclusie die je kunt trekken is dat de website niet hetzelfde kan zijn voor desktop of mobiel.

Waar komen jouw klanten vandaan?

Gaat jouw klant een browser openen, de Facebook app aanklikken of aan siri vragen wat voor weer het gaat worden vandaag? Je voelt hem al aankomen stap 2 van de route is het platform dat jouw klant online gebruikt. Eigenlijk heeft elk platform zijn eigen strategie, maar ook lokt elk platform een andere reactie uit bij de klant. Dit heeft te maken met jouw product of dienst, maar ook met de bedoeling waarmee de klant het platform betreedt. Het kan zijn dat de klant een vraag heeft en dit op Google intypt. Dit betekent dat Google het platform is geworden van de klant.

Wat klikt een klant aan?

We weten nu al welk apparaat en welk platform de klant heeft gekozen, maar we weten niet waar deze klant op gaat klikken. Dit is stap 3 van de route. De klik is een fenomeen en misschien wel het belangrijkste van de hele route als je kijkt naar de conversie van jouw content. Content is een video op Facebook, de tekst waar je op gevonden wordt in Google, maar ook een blog op iemand anders zijn website waar jouw link op staat. Er zijn verschillende manieren om er voor te zorgen dat klanten klikken op jouw content. Stap 4 is dan ook de landingspagina en de manier waarop de klant jouw pagina binnenkomt. Je kunt ervoor zorgen dat de klant jouw link aanklikt door te adverteren of tijd te investeren in zoekmachine optimalisatie. Wanneer de klant jouw content kan zien is er een kans dat de klant gaat klikken. Dan is het natuurlijk van belang dat de content van de advertentie of je tekst op Google overeenkomt met de content van de landingspagina. Het moet op elkaar aansluiten, zodat het voor de klant voelt als een logische route. Hij komt uit, daar waar hij verwacht uit te komen.

influencer marketing

Krijgt de klant wat hij wil?

Uiteindelijk heeft de klant een doel voor ogen. De vraag is of zijn doel is om informatie te verkrijgen, of om een actie te ondernemen. Wanneer jouw pagina een antwoord of oplossing heeft voor het probleem van de klant, dan zul je zien dat je veel tevreden klanten krijgt maar dat er ook iets te halen valt. Als het doel van de klant is om een specifiek product te kopen en jouw doel is om dit specifieke product te verkopen, dan heb je een match. Dit is stap 5 van de route. De klant gaat bepalen of jij het doel realiseert of niet. Dit heeft alles te maken met de landingspagina en of de landingspagina de klant stimuleert om zijn doel te realiseren. Wanneer jouw landingspagina goed is ingericht, dan is dit vaak het geval. Heeft de klant het gevoel dat het doel op die pagina niet kan worden behaald? Dan is de kans heel erg groot dat de klant de website verlaat.

Wil jij weten hoe je de route zo goed mogelijk in kaart brengt voor de klant en samen een doel bereikt? Neem dan contact met ons op om hierover te praten!

Geschreven door: Lars Willemse