Timbee Take-over: van Ei naar Kip

Wij staan open voor jouw ambitie

Bel ons vrijblijvend: 0318 – 209 439

Timbee take-over

Eens in de zoveel tijd neemt een inspirerend persoon jullie mee met zijn of haar dag, tijdens de Timbee Take-over op onze Instagram stories. Dit keer neemt Kevin, van Ei naar Kip jullie mee op maandag 8 februari.

Leer hem hier beter kennen:

Geschreven door Mandy Downey

Social Media & praatgraag

5 min. 21-01-2021

Kevin | van Ei naar Kip

Ik ben Kevin Ike, 22 jaar, enthousiaste filmmaker en houd van kippen. Dat is in één zin wie ik ben en de mensen die mij langer kennen zullen dit niet ontkennen.

Ik…

…ben al van jongs af aan ondernemend geweest. Tussen mijn 10e en 15 jaar trad ik veel op als goochelaar en steltloper. Met het geld dat ik daarmee verdiende kon ik weer nieuwe trucs kopen. Inmiddels doe ik zelf niets meer met goochelen. Maar help ik nog steeds verschillende goochelaars met technische ondersteuning.

…ben creatief en probeer voor elke opdracht een mooie oplossing te bedenken. Soms lukt het niet maar ik probeer het altijd net even anders te doen.

…moet altijd veel spullen meenemen. Mijn bus zit standaard vol met allerlei materialen die ooit van pas kunnen komen. Dit om de klant te ontzorgen. Is je jasje stuk? Ik heb een veiligheidsspeld bij me. Is de ruit van je kantoor vies? Ik heb altijd glasreiniger mee. En zo ligt dus mijn hele bus vol met de meest random spullen die altijd handig zijn om bij me te hebben.

Waarom ben je filmmaker geworden?

Het is denk ik met de paplepel ingegoten. Mijn vader is ook cameraman en heeft al ruim 30 jaar een eigen bedrijf. Hij filmt en livestreamt de laatste 10 jaar alleen maar uitvaarten. Daarvoor deed hij ook veel bruiloften, feesten en bedrijfsfilms.

Als klein kind mocht ik altijd mee met filmen. Ik heb mijn vader dan ook ooit een vaderdagscadeau gegeven met de tekst; “een vader zonder camera past niet bij mij”.

Ondanks dat we verschillen qua tak van sport, werken we veel samen en helpen we elkaar waar nodig met spullen en kennis.

Welke opleiding heb je gevolgd?

Doordat ik al heel lang bezig was met filmen en daardoor veel ervaring had, is er tegen mij gezegd toen ik de opleiding AV (Audiovisuele Vormgeving) wilde kiezen, dat ik de eerste 2 jaar van de 4 jarige opleiding niet veel zou leren.

Toen dacht ik, ik kies iets anders wat er goed op aansluit. Dat is toen Interactief Vormgeven geworden. Een brede opleiding waar je leert hoe je digitaal moet vormgeven, omgaan met huisstijlen, maar ook marketing.

Waarom ben je voor jezelf begonnen?

Ik ben al sinds groep 5 (10 jaar oud) achter de camera te vinden. Dit begon met de verjaardagen van meesters en juffen. Daarna filmde ik alle activiteiten die er gedaan werden op de basisschool. Dit is door gegaan op mijn middelbare school, welke inmiddels ook een vaste klant is geworden.

En in 2016 (18 jaar oud) ben ik van Ei naar Kip gestart naast mijn opleiding.

Kun je een gemiddelde werkdag beschrijven?

Dit verschilt per dag, maar vaak bestaat het uit 3 dingen;

Montage en productie werkzaamheden: dit zijn de bewerkingen van het beeldmateriaal en het voorbereiden van opnames.

Opnames maken: dit vind ik zelf het leukste en zijn de draaidagen. Soms is dit op locatie, maar sinds kort hebben we ook een eigen productstudio waar we gave video’s kunnen maken.

Werken aan m’n bedrijf: Klantcontacten bijhouden, ontwikkelingen in de branche volgen, mails en telefoontjes opvolgen, etc.

Wat is de grootste uitdaging in je beroep?

Bij het maken van mooie en goede films komt veel kijken. Tegenwoordig is het voor iedereen mogelijk om films te maken en daarom lijkt het soms voor klanten dat het zo maar even gedaan kan worden.

Er wordt regelmatig te makkelijk over gedacht en dat maakt het lastig om klanten te overtuigen om er toch wat meer aandacht, geld en tijd in te steken. Zo zullen ze hun doel veel makkelijker behalen dan even snel een filmpje (laten) maken.

“Er is nog nooit iemand dommer geworden
door het nemen van een risico.”


Wat was jouw grootste leermoment?

Ik heb ooit een keer een kapotte kaart gehad tijdens opnames.

Helaas had ik toen zelf geen laptop mee om de kaart te controleren. Gelukkig was er iemand aanwezig met een goede krachtige laptop die mij kon helpen. Alle opnames waren gelukkig nog beschikbaar.

Sindsdien heb ik zelf altijd een laptop mee.

Waar haal jij inspiratie vandaan?

Als filmmaker kom je op veel verschillende plekken. Afgelopen jaar ben ik onder andere op de volgende plekken geweest:

  • bouwplaatsen
  • verlaten fabrieken
  • fruit verwerkingsbedrijf,
  • bakkerijen
  • vee stallen
  • etc.

Op al deze plekken luister ik naar de verschillende mensen en kijk ik om mij heen, dit geeft mij vaak inspiratie.

Wat voegt online marketing toe voor jouw bedrijf?

Ik zorg zelf regelmatig voor mijn eigen zichtbaarheid door berichten te plaatsen over draaidagen, ontwikkelingen in de markt en mooie resultaten te delen. Hierdoor ziet iedereen in mijn netwerk steeds dat ik nog steeds bezig ben met het maken van video’s. En zullen ze mij minder snel vergeten. Daarnaast laat ik blogberichten en landingspagina’s maken.

Regelmatig word ik getagd in berichten of hoor ik dat klanten mijn berichten hebben gelezen. Het is voor mij lastig te meten of het direct door de online marketing komt. Maar ik geloof dat zichtbaar en vindbaar zijn voor elk bedrijf belangrijk is.

Welk advies zou je mensen willen geven over het gebruik van online marketing binnen hun bedrijf?

Online marketing is in mijn ogen net zo belangrijk als je administratie, verkoop en het opvolgen van opdrachten.

Daarnaast is het vrij eenvoudig uit te besteden. Als ondernemer heb je veel te doen naast het uitvoeren van de opdrachten voor je klanten. Waarschijnlijk geeft dit ook het meeste energie en plezier. Zodra het mogelijk is om dingen uit te besteden waar je zelf geen energie van krijgt, doe dit direct. En focus je op jouw krachten en waar jij blij van wordt.

Online marketing is voor mij z’n ding, ook al maak ik zelf content voor bedrijven, vind ik het plaatsen, het bijhouden van alle pagina’s en statistieken analyseren niet leuk om te doen.