TikTok marketing is helemaal For You

Wij staan open voor jouw ambitie

Bel ons vrijblijvend:
0318 – 209 439

Geschreven door Jedidja van Doodewaard

Stagiaire & verslaafd aan shoppen

4 min. 13-10-2020

Iedereen heeft de laatste tijd wel wat gehoord over de super populaire app TikTok. Weinig bedrijven doen al iets aan TikTok marketing, maar de mogelijkheden hiervoor zijn zeer groot. TikTok is één van de snelst groeiende apps ter wereld. Met de app kunnen gebruikers kijken naar video’s van andere gebruikers, het draait dus allemaal om videocontent. TikTok is heel populair en groeit met de dag, ook zijn er meerdere doelgroepen op de app te vinden. TikTok kan dus een super handig, nieuw social media platform zijn voor de marketing van jouw bedrijf! Maar hoe werkt TikTok marketing, vraag je je af? Dat leg ik je uit in de deze blog.

Wat is TikTok?

Laten we eerst eens kijken naar wat TikTok nou precies is. TikTok is een gratis app waarmee je video’s kan maken, plaatsen of bekijken. Heel TikTok draait dus om videocontent. Gebruikers maken voornamelijk video’s waarop ze dansen, playbacken of bijvoorbeeld iets grappigs doen. TikTok geeft je de ruimte om jezelf heel creatief te kunnen uiten, zo kan je bijvoorbeeld nieuwe trends beginnen waardoor je heel snel viraal kan gaan. TikTok heeft een groot deel van zijn populariteit te danken aan het feit dat video’s snel viraal kunnen gaan. Bij TikTok ga je viraal door leuke en goede content, het gaat er niet om hoeveel volgers je hebt.

Hoe werkt TikTok?

Download als eerste de app, hierna is TikTok eigenlijk al gelijk gebruiksklaar, ook zonder profiel of registratie. Als je geen account aanmaakt kan je alleen video’s van anderen kijken. Wanneer je zelf content wilt maken, moet je wel een account aanmaken. De app opent zich standaard op de For You page, hier worden de video’s van andere gebruikers getoond op basis van je interesses. Naast de For You page heb je ook nog een Following page, hier zie je alleen TikToks van mensen die je volgt.

Een groot pluspunt van TikTok is dat videobewerking heel makkelijk is in de app. Voor veel andere platformen heb je wel een beetje kennis nodig om video´s te bewerken. TikTok geeft je gewoon de mogelijkheid om je video´s in de app te bewerken, dit spreek zeer voor zich en is makkelijk voor elke gebruiker. Bij de video´s op TikTok staat persoonlijkheid centraal, let dus op dat je geen commerciële content gaat plaatsen. Doordat het bij TikTok veel draait om plezier en creativiteit is het niet heel moeilijk om content te creëren. De video’s hoeven niet van hoge kwaliteit te zijn waardoor het vrij eenvoudig is om content te creëerden bezig, hierdoor kan jij snel beginnen met jouw TikTok marketing.

Wie bereik je met TikTok?

Toen de app gemaakt werd, was de doelgroep vooral jonge jongeren van de leeftijd tussen 6 en 20 jaar. Maar TikTok groeit steeds verder waardoor nu ook veel meer ouderen de app beginnen te gebruiken, denk hierbij aan de leeftijd tussen 20 en 40 jaar. Als je dus gaat beginnen met TikTok marketing, bedenk dan wel goed of jouw doelgroep wel op TikTok zit.

Er zijn geen precieze cijfers over het aantal gebruikers van TikTok in Nederland, maar het gemiddelde ligt nu ongeveer op 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers. Wereldwijd zijn dit er zelfs meer dan 800 miljoen! Door het grote aantal gebruikers biedt het veel kansen om te adverteren op TikTok waardoor je een groot aantal mensen en verschillende doelgroepen kan bereiken.

TikTok marketing

Als je wilt gaan adverteren is het handig om als eerste je TikTok account over te zetten naar een Pro account, hiermee krijg je toegang tot bepaalde statistieken. Nog niet veel Nederlandse bedrijven maken gebruik van TikTok marketing, hierdoor kan het zo zijn dat jouw advertentie sneller de aandacht trekt van jouw doelgroep. Op dit moment heb je drie soorten advertenties:

In-feed native content

De in-feed native video is een advertentie die verschijnt in de feed van de gebruikers, dus zijn/haar For You page. Deze advertentie is specifiek gericht op de gebruikers die hem uiteindelijk te zien krijgen. De advertentie kan doorlinken naar bijvoorbeeld je landingspagina of een challenge pagina op TikTok. De video mag maximaal 60 seconden duren. Je advertentie wordt gewoon automatisch afgespeeld met geluid net als andere TikToks.

Brand takeover

De brand takeover advertentie wordt weergegeven als een gebruiker TikTok opent. Dit kan een GIF zijn of een video van 3 tot 5 seconden. De advertentie kan doorlinken naar een profiel, website of een challenge pagina.

Topview

De TopView advertentie wordt net als de brand takeover advertentie weergegeven als een gebruiker TikTok opent. Het verschil is dat je bij TopView gebruik kan maken van een langere video tot maximaal 60 seconden. Ook kun je deze advertentie laten doorlinken naar je website.

Voorbeeld van een in-feed native advertentie

Voorbeeld van een in-feed native advertentie

De kracht van hashtags op TikTok

Op TikTok wordt veel gebruik gemaakt van hashtags, hiermee kan je heel snel en makkelijk bekendheid creëren. Zo heb je bijvoorbeeld de hashtag “challenges” op TikTok. Een hashtag challenge is een uitdaging waaraan gebruikers mee kunnen doen. Bij een hashtag challenge maakt een gebruiker of een bedrijf een uitdaging, waardoor andere gebruikers worden aangespoord om een video van die uitdaging te maken. Bij de TikTok wordt dan een hashtag bedacht die onder elke video komt. Door hiervan gebruik te maken kan je als bedrijf veel bekendheid creëren.

@bryanrussellsmith

It’s been a journey #work #workfromhome

♬ original sound – Bryan Russell Smith

Ga jij al beginnen met TikTok marketing?

Waarom zou je nog wachten met TikTok marketing? TikTok biedt jouw bedrijf veel kansen en mogelijkheden om meer bekendheid te krijgen, wie wil dat nou niet?