Structured data: wat is het en waarvoor gebruik je het?

Wij staan open voor jouw ambitie

Bel ons vrijblijvend:
0318 – 209 439

Geschreven door Robin Warlich

SEO specialist & Gamefanaat

5 min. 08-09-2020

Bij Timbee zorgen we ervoor dat onze klanten zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google verschijnen. Er zijn veel factoren die hieraan bijdragen. Eén van die factoren is het gebruik van structured data, oftewel schematische opmaak. Er zijn veel soorten structured data die voor Google duidelijk maakt waar de content over gaat en wat het betekent.

Wat is structured data precies?

Structured data geeft aan waar jouw pagina over gaat en wat het doel is van de aanwezige content. Voor Google wordt het op die manier duidelijker bij welke zoekresultaten jouw content moet worden getoond. Je geeft namelijk in een voor de computer begrijpbare taal aan wat het onderwerp van de pagina is.

Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid van Google, aangezien het doel is om zo snel mogelijk de meest relevante zoekresultaten te tonen in het zoekresultatenoverzicht. De toegepaste structured data kan daarom resulteren in rich snippets of rich cards. Dit zijn zoekresultaten die meer visuele informatie bevatten. Hierdoor val je meer op binnen de zoekresultaten.

evolutie rich snippets

Hoger in de zoekresultaten

Structured data zelf is geen directe ranking factor van Google. Dit wil zeggen dat Google geen waarde hecht aan structured data wanneer ze een webpagina crawlen. Echter helpt het wel op een indirecte manier. Veel mensen komen niet verder dan de eerste pagina van de zoekresultaten op Google. Op de eerste pagina van Google komen, is vaak al een hele klus op zich. En wanneer je eenmaal op de eerste pagina van Google verschijnt, is het nog steeds geen garantie dat mensen op jouw webpagina klikken. 

Structured data kan hier verandering in brengen. Jouw webpagina valt meer op door de toevoeging van de structured data wanneer die resulteert in rich snippets. Dit kan zo simpel zijn als het toevoegen van de review snippet. Dit is het gemiddelde van de reviews weergegeven met 1 tot 5 sterren. Zodra jouw webpagina meer opvalt en meer clicks krijgt, stijgt de click trough rate (CTR). En dat is wel een ranking factor van Google. Als er namelijk meer mensen klikken op jouw webpagina in de zoekresultaten, is het voor Google duidelijk dat het overeenkomt met wat mensen zoeken. Op die manier kan structured data er indirect voor zorgen dat jij hoger in Google komt. Zo hebben wij structured data toegepast voor één van onze klanten wat het volgende resultaat oplevert.

Rich snippet voorbeeld

Verschillende soorten rich snippets

Structured data en de bijbehorende rich snippets komen in allerlei verschillende vormen voor. Dit is logisch aangezien niet iedere pagina hetzelfde doel heeft. Wil je een product of dienst promoten of wil je veelgestelde vragen beantwoorden? Rich snippets bestaan daarom onder andere in de volgende vormen:

  • Plaatsen
  • Veelgestelde vragen (FAQ)
  • Boeken
  • Evenementen
  • Recepten
  • Prijzen
  • Reviews
  • Lokale bedrijven
  • Breadcrumbs
  • Producten/diensten

Beter vindbaar bij voice search

Voice search wordt steeds groter. Het is je misschien al opgevallen maar op steeds meer plaatsen is een Google home speaker aanwezig en wordt het herkenbare “hey Google..” door de kamer geroepen. De resultaten die Google terug communiceert zijn afkomstig van rich snippets. Het kan dus zijn dat de toepassing van structured data ervoor zorgt dat jouw informatie door hele zalen wordt geroepen door Google. 

Word zichtbaar in Google for Jobs

Nog niet zo lang geleden is Google for Jobs officieel gelanceerd. Hierin worden vacatures verzameld en getoond in een apart overzicht. Hierdoor hebben werkzoekende de vacatures binnen één oogopslag voor hun neus. Echter, om in Google for Jobs te verschijnen is het noodzakelijk dat Google weet welke informatie er op jouw website staat en dat het om een vacaturepagina gaat. Dit kun je aangeven met structured data. Zonder structured data verschijn je dus niet in Google for Jobs.

Zoekresultaten Google for Jobs

Hoe voeg je structured data toe?

Om structured data toe te voegen moet bepaalde content worden gemarkeerd. Dit kan doormiddel van JSON-LD, microdata, RDFa of een WordPress-plugin. Daarnaast is het mogelijk om met behulp van de markup helper van Google structured data toe te voegen. Dit klinkt misschien ingewikkeld en dat kan het ook zijn als je er verder weinig verstand van hebt.

Bij Timbee helpen we je daarom om dit voor elkaar te krijgen. Zo springt jouw website ertussen uit en krijg je meer bezoekers! Neem gerust contact met ons op als je vragen hebt hierover of kom bij ons langs op het kantoor.