Social media adverteren, wat is er mogelijk?

Wij staan open voor jouw ambitie

Bel ons vrijblijvend:
0318 – 209 439

Geschreven door Mandy Downey

Social Media & praatgraag

4 min.

Door middel van social media adverteren is het mogelijk om je doelgroep heel gericht te benaderen via de verschillende social media kanalen. Dit klinkt voor bedrijven natuurlijk als muziek in de oren. Je communiceert via social media direct met je doelgroep. Dit gebeurt via kanalen als Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Snapchat of Whatsapp. Uiteindelijk kan het adverteren via social media ervoor zorgen dat jij jouw opgestelde doelen sneller haalt!

Waar kan social media adverteren aan bijdragen?

Social media adverteren helpt je bedrijf bij het halen van verschillende doelen. De doelen van je bedrijf zijn van belang als het gaat om de content van je social media. Deze content kun je omzetten in berichten voor social media. Dit kunnen bijvoorbeeld updates binnen jouw bedrijf zijn of feitjes over jouw product of dienst. Ook kun je met behulp van adverteren via social media je volgers tot actie aansporen door bijvoorbeeld een kortingscode aan te bieden.

Bij het posten van verschillende content kun je zien waar je volgers zich het meest thuis bij voelen door te zien wat de acties en conversies zijn geweest na het zien van jouw bericht. Social media adverteren kan de volgende voordelen met zich meebrengen:

  • Meer bezoekers op de website
  • Naamsbekendheid/brand awareness verhogen
  • Het promoten van een evenement
  • Conversies behalen
  • Leads genereren
  • Engagement creëren

linkedin inzetten

Spreek jouw doelgroep aan via social media

Veel mensen zitten tegenwoordig dagelijks op social media. De kans is groot dat jouw doelgroep hier ook te vinden is. Je kunt via social media veel gerichter adverteren dan met offline advertenties. Als bedrijf heb je ”als het goed is” helemaal helder wie jouw doelgroep precies is. Zodra de doelgroep helder in kaart is gebracht, is het van belang dat je kiest welke social media kanalen je gaat inzetten. Op welke kanalen zit de doelgroep en op welke kanalen zijn ze het meest actief? Zodra je dit goed in beeld hebt, moet je ervoor gaan zorgen dat je de juiste content hebt om je doelgroep aan te spreken. Zo blijf je in contact met je doelgroep.

Wat kost het social media adverteren? 

Wat het adverteren via social media kost is natuurlijk één van de grote vragen. Het fijne van online adverteren via social media is dat je zelf goed kan aangeven wat je maximaal wilt uitbesteden. Zodra er niet op de advertentie geklikt wordt, wordt er ook niets voor in rekening gebracht. Zodra het budget op is, stopt de gesponsorde advertentie meteen. Zo ga je nooit over je budget heen. De prijs per klik verschilt wel per kanaal. Zo blijkt dat LinkedIn gemiddeld €3,- per klik kost en het bij facebook gemiddeld €1,- kost. Je kunt het met social media adverteren dus zo gek maken als dat jij wilt! 

De verschillende social media platformen

Je kunt adverteren via verschillende social media kanalen. Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram zijn de meest gebruikte social media als het gaat om adverteren. Ondanks dat het allemaal social media kanalen zijn hebben ze per kanaal een andere aanpak nodig voor het beste resultaat. Hier een paar snelle tips per social media kanaal!

Social media iconen

Facebook advertising

Wees zo specifiek mogelijk met het vaststellen van de doelgroep. Dit kan je doen door bijvoorbeeld damesmode in te vullen ipv. kleding. Wat ook erg belangrijk is om je tekst kort, duidelijk en direct te houden. Zo verlies je de aandacht van je volgers niet in jouw bericht. Gebruik daarom maximaal twee tot drie zinnen. Tot slot is het belangrijk om je beste bericht te promoten. Hiermee kun je namelijk in contact komen met potentiële klanten die je pagina nog niet kennen. 

LinkedIn advertising

Maak gebruik van LinkedIn Lead Gen Forms. Deze tool geeft jou de mogelijkheid een duidelijke call-to-action toe te voegen aan het gesponsorde bericht: Denk aan:  

  • Oproep om te solliciteren
  • Directe download
  • Offerte aanvragen
  • Meer informatie
  • Abonneren
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief

Ook via LinkedIn kun je goed je doelgroep instellen. Kies uit welke bedrijfstak, de bedrijfsgrootte, studierichtingen of de functies die jouw doelgroep heeft. Tot slot kan je bij LinkedIn meerdere afbeeldingen gebruiken en zorgen voor sterke content. Dit kan van groot belang zijn tijdens jouw geadverteerde campagne. 

Twitter advertising

Hou het simpel. Twitteraars zijn vaak op zoek naar grappige, korte en makkelijk te lezen berichten. Ook is het gebruik van goede en relevante #hashtags bij je bericht erg handig zo kunnen de potentiële volgers jou makkelijk vinden. Door interactie met je twitteraars te krijgen kun je ze een vraag stellen. Met het stellen van een vraag krijgen mensen het gevoel dat ze deelnemen aan een gesprek en kan dit ze overhalen om toch door te klikken naar bijvoorbeeld jouw website. 

Instagram advertising

Jouw advertentie moet passen bij de intresses van je volgers. Zo is de kans groter dat er echt naar jouw bericht wordt gekeken. Hou het simpel. Zorg dat je per bericht niet te veel producten promoot. Dit kan voor verwarring zorgen. Het toevoegen van een shoppable link is ideaal voor je volgers. Via deze link stuur je je volger meteen naar de webshop en het desbetreffende product. Zo maak je het je volger een stuk makkelijker. En hoeven ze dus niet eerst naar je website om daar vervolgens het bericht te vinden.

Social media adverteren liever uitbesteden?

Op welk social media kanaal kan ik nu het beste adverteren. En wat wil ik nu via mijn social media bereiken? Dit blijft lastig om voor uw bedrijf in kaart te brengen. Twijfelt u over wat de beste manier is om social media in te schakelen? Of wilt u dit liever uitbesteden? Neem gerust contact met ons op. Wij staan voor u klaar! Samen kijken we wat de beste social media strategie is voor jouw bedrijf.