Wij staan open voor jouw ambitie
Bel ons vrijblijvend:
0318 – 209 439
Geschreven door Jedidja van Doodewaard
Stagiaire & verslaafd aan shoppen
Misschien ken je het platform Pinterest al, misschien nog niet. Als je Pinterest helemaal nog niet kent, dan raad ik je aan deze blog aandachtig te lezen. Pinterest is een social media platform dat met de dag groter wordt. Je ziet het steeds vaker dat bedrijven gebruik maken van Pinterest om te adverteren of om hun naamsbekendheid te vergroten. Ik leg je uit wat Pinterest is, waar de kansen liggen voor jouw bedrijf en hoe je het zakelijk in kunt zetten.
Pinterest is een zeer visueel social media platform. Het platform fungeert als prikbord voor inspirerende en interessante afbeeldingen en video’s. Je kan op een eigen account verschillende borden aanmaken waar je verschillende afbeeldingen en video’s kan pinnen.
Pinterest is vooral populair onder de vrouwen, bijna 70% van alle gebruikers is een vrouw. Inmiddels wordt Pinterest wereldwijd door 200 miljoen mensen gebruikt. In Nederland gebruiken 3 miljoen mensen Pinterest maandelijks. Ook denken veel mensen dat alleen tieners Pinterest gebruiken, dit is zeker niet waar. De doelgroep van Pinterest is zeer divers, zo zie je tieners die gebruik maken van Pinterest maar ook 50 Plussers.
Pinterest is dus eigenlijk een visueel prikbord en bestaat volledig uit beeld. Dit is ook meteen de kracht van het platform. De uitdrukking ‘een beeld zegt meer dan 1000 woorden’ is er niet voor niets. Beeld wordt beter onthouden, er wordt sneller op geklikt en het wordt sneller gedeeld. Daarnaast is Pinterest voor bedrijven zo interessant, omdat de gebruiker vaak al op zoek is naar een product. Zij zijn al van plan een aankoop te doen, maar oriënteren zich eerst op Pinterest. Ze doen er inspiratie op, maar ze zijn vaak ook daadwerkelijk van plan iets te doen met die inspiratie.
Pinterest is zowel interessant voor B2C als voor een B2B markt. In eerste instantie zou je kunnen denken dat het vooral interessant is voor B2C, omdat het vooral gericht is op directe verkoop. Toch is het ook interessant voor B2B bedrijven, want Pinterest is goed voor je SEO!
Pinterest heeft vele voordelen voor bedrijven. Ik heb er een aantal voor je op een rijtje gezet:
Ben je al overtuigd van de kracht van Pinterest voor bedrijven? Dan is het tijd om ermee aan de slag te gaan en Pinterest toe te voegen aan jouw social media strategie. Maar hoe zet je Pinterest zakelijk dan precies in? Ik leg het je uit.
De eerste stap is het aanmaken van een bedrijfsprofiel op Pinterest. Vervolgens begin je met het aanmaken van borden. Dit zijn de ‘prikborden’ waar we het eerder al over hadden.
Zorg dat je verschillende categorieën aanmaakt, door ze bijvoorbeeld te verdelen in productcategorieën. Voor een online marketing bureau zoals wij zijn, kun je bijvoorbeeld de volgende categorieën aanmaken:
Het is belangrijk dat de pins die jij op je borden ‘pint’ relevant zijn voor jouw bedrijf. Wanneer iemand het bord ‘online marketing quotes & tips’ gaat volgen, dan wil hij geen foto’s van honden zien. Om maar even een voorbeeld te noemen.
Wil jij je doelgroep nog sneller en beter bereiken? dan is het gebruiken van Pinterest advertenties zeker geen gek idee. Pinterest advertenties zijn gesponsorde pins waar je veel mensen van jouw doelgroep mee kan bereiken.
Je hebt verschillende soorten Pinterest advertenties:
Gesponsorde pins zijn normale pins, maar dan met een ‘gesponsord-label’, deze pins komen sneller bovenaan en worden door veel mensen gezien. Als mensen op deze pin klikken kunnen ze automatisch doorgestuurd worden naar bijvoorbeeld, jouw website.
Met gesponsorde app-pins kan je heel gemakkelijk jouw app promoten. Aan deze pin zit namelijk een knop waarmee gebruikers jouw app heel gemakkelijk kunnen downloaden.
Een gesponsorde carrousel is vergelijkbaar met een normale gesponsorde pin, het verschil is dat een gesponsorde carrousel meerdere foto’s in één pin heeft. Je kan hier bijvoorbeeld verschillende producten mee promoten, want elke pin kan een andere titel, landingspagina en beschrijving krijgen.
Je kan op 2 manieren adverteren op Pinterest, zo kan je een bestaande pin sponsoren of een hele nieuwe advertentiecampagne aanmaken. Het sponsoren van een bestaande pin gaat sneller.
Je wilt natuurlijk wel dat jouw pins gevonden worden door jouw doelgroep en dat jouw Pinterest account er aantrekkelijk en professioneel uitziet. Ook zit er een zoekfunctie in Pinterest verwerkt, dit is heel handig om jouw pin vindbaar te maken.
Zorg dat je de volgende tips toepast zodat jouw account gaat opvallen en dat jouw pins makkelijk gevonden gaan worden:
Er zijn ook een paar valkuilen wanneer je Pinterest gaat gebruiken. Zo is het, net als bij alle andere social media kanalen, niet de bedoeling dat je alleen je eigen bedrijf promoot. Hier zit niemand op te wachten. Zorg dus voor een goede mix tussen eigen pins en re-pins. Dit betekent dat je pins van andere account op je eigen borden pint. Bij het re-pinnen van anderen is bronvermelding wel heel belangrijk! Neem afbeeldingen dus niet zomaar over, want content stelen is iets dat je absoluut niet wilt doen.
Het mag duidelijk zijn dat er veel kansen liggen bij Pinterest. Het aantal gebruikers is misschien nog niet zo hoog als bijvoorbeeld Facebook of Instagram, maar dat betekent niet dat je Pinterest zakelijk links moet laten liggen, want het aantal gebruiker stijgt nog steeds. Buiten het platform zelf is het ook nog goed, bijvoorbeeld voor je SEO. Ben jij al begonnen met Pinterest zakelijk in te zetten? Waar wacht je nog op?