Hoe kom ik bovenaan in Google?

SEO tips die jou hoger in de Google rankings krijgen

 

Geschreven door Robin Warlich

SEO specialist & Gamefanaat

5 min. 25-03-2020

Om meer bezoekers naar je website te krijgen wil je als ondernemer graag bovenaan komen in de zoekresultaten van Google, toch? Om bovenaan in Google te komen zullen de website en de content op de website moeten voldoen aan de richtlijnen van Google. Google wil haar gebruikers namelijk de meest relevante websites en de meest relevante content aanbieden. De taak van Google is om jouw website aan te laten sluiten bij de zoekopdracht van een gebruiker van Google. In deze blog vertel ik je hoe je het snelst bovenaan in Google komt. Alleen een website of webshop die goed gevonden wordt via Google levert resultaat op. Dus: hoe kom ik bovenaan in Google? Ik vertel het je in deze blog!

Bovenaan in Google door SEO

Om bovenaan te komen in Google pas je Search Engine Optimization toe. Search Engine Optimization is afgekort SEO. SEO is een techniek die je toepast als je zoekmachine marketing wilt inzetten voor jouw website of webshop. SEO bestaat uit heel veel verschillende onderdelen, waaronder:

  1. Het bepalen van relevante zoektermen
  2. Het creëren van hoge kwaliteit content
  3. Het opzetten van linkbuilding
  4. Het beheersen van SEO technische optimalisaties

SEO bestaat uit meer onderdelen, maar de bovenstaande vier onderdelen ga ik in dit blog verder toelichten.

Hoger in Google

1. Het bepalen van relevante zoektermen

Een zoekwoorden onderzoek legt de basis voor het optimaliseren van jouw website voor Google. Voordat je teksten gaat schrijven voor jouw website of webshop is het belangrijk om te weten op welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt binnen Google. Om de juiste zoekwoorden te bepalen is het van belang dat je zoekwoorden bepaalt waarop je gevonden wilt worden om bovenaan in Google in te komen. Wat zijn termen die jouw doelgroep gebruikt? Voor welke zoektermen kun jij interessante content aanbieden?

Het is namelijk niet alleen belangrijk waar je zelf op gevonden wil worden, maar het is ook belangrijk om te weten waar de doelgroep naar zoekt. Hierbij kijk je onder andere naar het zoekvolume, hoe vaak wordt er per maand gezocht naar dit zoekwoord? Daarnaast is ook de concurrentie van belang. Hoe minder concurrentie op een zoekwoord, hoe makkelijker het is om snel bovenaan in Google te komen. Wist je bijvoorbeeld dat er maandelijks ongeveer 90 mensen zoeken naar ‘hoe kom ik bovenaan in google’? Daar hoor jij waarschijnlijk ook bij!

Het is slim om niet alleen naar een hoog zoekvolume in combinatie met lage concurrentie te kijken. De zoekintentie is ook een belangrijke factor. Als voorbeeld neem ik een interessante zoekterm voor Timbee. We kunnen ons blind staren om bovenaan in Google te komen met de zoekterm ‘SEO’. Deze zoekterm heeft een enorm zoekvolume, van bijna 15.000 per maand. Maar de kans dat we hier klanten uit binnenhalen, is niet groot. Er is ten eerste enorm veel concurrentie en ten tweede zoeken mensen van over de hele wereld op deze term met zeer wisselende zoekintenties. Voor ons is de zoekterm ‘online marketing uitbesteden’ bijvoorbeeld veel interessanter. Het zegt namelijk heel veel over de zoekintentie van deze gebruiker. Hij is op zoek naar een partij om online marketing uit te besteden! Dat past helemaal in het straatje van Timbee.

2. Creëer hoge kwaliteit content om bovenaan in Google te komen

Wanneer je bepaald hebt welke zoektermen interessant zijn voor jouw website is het tijd voor content creatie. De filosofie van Google is: schrijf pagina’s voor bezoekers, niet voor zoekmachines. Doe dit dus ook! Zorg daarbij dat je voldoende schrijft over jouw business. Kwalitatief hoge content zal ervoor zorg dat je hoger in Google komt. Content creëren kun je bijvoorbeeld doen door te bloggen over jouw diensten en producten. Hierbij kun je bijvoorbeeld ook trends beschrijven die gaande zijn in jouw branche. Het creëren van content is een must als je bovenaan in de zoekmachine wilt komen. Besteed hier aandacht aan of laat het over aan een professional. Hoge kwaliteit content kost tijd en aandacht.

3. Linkbuilding opzetten

Een belangrijk, maar vaak vergeten, onderdeel is het opzetten van linkbuilding. Linkbuilding zorgt ervoor dat de domein autoriteit van je website of webshop omhoog zal gaan. Een hoge domein autoriteit zorgt ervoor dat je website eerder bovenaan in Google komt. Linkbuilding doe je door het laten plaatsen van jouw link op andere websites. Zo verzamel je backlinks. Ga bijvoorbeeld gastbloggen en vergroot daarmee je online bereik!

Linkbuilding

4. SEO-technische optimalisaties

Naast hoge kwaliteit content, is de techniek van je website belangrijk om bovenaan in Google te komen. SEO-techniek is erg breed. Je kunt bijvoorbeeld denken aan:

  • Pagina snelheid (dit kun je hier testen)
  • Een logische structuur
  • Gebruik maken van ALT-tags, H1, H2, H3, title tags en meta descriptions
  • Een mobielvriendelijke website

Een snelle website

Hoe sneller je website, des te hoger de gebruiksvriendelijkheid. En laat dat nou een belangrijke factor voor Google zijn. Zorg er voor dat je website altijd 80 of hoger scoort. Wanneer je website niet snel genoeg is, kun je dat optimaliseren. Bijvoorbeeld door afbeeldingen te verkleinen. Of door onnodige plugins te verwijderen. Soms kan een groter hostingpakket de oplossing zijn. Wij kunnen je hier eventueel bij helpen.

Een logische website structuur

Gebruiksvriendelijkheid is voor Google heel belangrijk. Een logische structuur op je website helpt hierbij. Dit betekent dat je als gebruiker gemakkelijk door de website kunt navigeren en dat er aan de verwachtingen van de bezoeker wordt voldaan. Gebruik van interne links kunnen hierbij helpen.

On-page site optimalisatie

Maak de opbouw van je pagina zo duidelijk mogelijk. Beschrijf je afbeelding met een ALT-tag. Gebruik een H1 om het onderwerp te beschrijven. Werk met H2’s en H3’s om een logische paginaopbouw te creëren en vul altijd een goede title tag en meta description in.

Bekijk de onderstaande video voor een aantal SEO tips om je pagina te optimaliseren:

Een mobielvriendelijke website

Anno 2021 bezoeken veel gebruikers jouw website via een mobiele telefoon. Het is daarom ontzettend belangrijk dat je website mobielvriendelijk is. Dit betekent niet alleen dat de tekst van je website op een mobiel scherm leesbaar is. Dit betekent ook dat de snelheid op een mobiel apparaat goed is, dat je website gemakkelijk in gebruik is op een mobiel en dat alles werkt zoals het hoort. Hoe beter jouw website is geoptimaliseerd voor mobiel, hoe sneller je bovenaan komt in Google!

Bovenaan in Google met de hulp van Timbee

Wil je ook jouw website of jouw webshop bovenaan in Google, maar weet je niet waar je moet beginnen? Bij Timbee Internet Marketing werkt een team van SEO-specialisten die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je website om hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Bekijk bijvoorbeeld onze diensten ‘hoger in Google‘ of ‘online marketing strategie‘.