Het belang van branding na 2020

Wij staan open voor jouw ambitie

Bel ons vrijblijvend:
0318 – 209 439

Geschreven door Raymond klein Molekamp

SEO specialist & Tesla fan

3 min. 10-04-2020

Het is nu de ideale tijd om te werken aan de branding van je bedrijf. Ik zal je uitleggen waarom het daar nu het beste moment voor is. Op dit moment zitten we in de zogenoemde “intelligente lockdown” van Mark Rutte, onze minister president, vanwege de aanhoudende coronacrisis. Mensen werken thuis, alles dat met horeca te maken heeft, is dicht en voor bijna alle bedrijven geldt dat zij hun inkomsten flink naar beneden hebben zien gaan. Mensen geven nou eenmaal minder geld uit tijdens een crisis. Bij veel mensen is er dus ‘tijd over’. Dit biedt ook kansen.

Investeer juist nu in je branding

Volgens Gary Vaynerchuck, één van de bekendste experts op het gebied van branding, content en social media marketing, is nu het perfecte moment om aan je branding te werken. Veel grote merken werken al aan hun branding. Zij besteden onder andere aandacht aan corona door hun logo’s uit elkaar te trekken en daarmee goodwill voor hun merk te winnen. Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding.

Branding

De bovenstaande afbeelding heeft te maken met de (minimaal) anderhalve meter afstand die mensen moeten bewaren om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Veel bedrijven passen dit toe in hun logo’s.

Door dit soort acties worden deze merken positief beoordeeld door de maatschappij en tonen deze merken aan dat ze maatschappelijk betrokken zijn. Je hoeft echter niet te kapitaliseren op de huidige situatie in je branding. De extra tijd kan ook worden gebruikt om je content voor te bereiden en in te plannen. Na de crisis is het dan mogelijk om een sterk merk op te bouwen met veel naamsbekendheid door je content consequent te delen met je doelgroep.

Het belang van branding

Als je aan ondernemers vraagt wat het belangrijkste aan hun product is, zullen ze vaak de hoge kwaliteit zeggen. 99% Van de ondernemers is namelijk erg trots op zijn werk en zijn bedrijf. Toch is kwaliteit niet het allerbelangrijkste. Ja, dat lees je goed. Goede kwaliteit bieden is alleen belangrijk als je niet bekend bent. Ik zal je uitleggen hoe dat zit.

Branding is één van de meest belangrijke aspecten van elk bedrijf, ook al lijkt dat in eerste instantie niet zo. Branding zorgt ervoor dat mensen zich verbinden met jouw merk. Zij kiezen dan zelfs voor jouw product als de kwaliteit bij concurrenten hoger ligt. Dit is te zien aan Mc Donalds en Domino’s pizza. Mc Donalds verkoopt erg veel patat, terwijl de patat bij een lokale toko vrijwel zeker beter is. Bij Domino’s zijn de pizza’s wel oké, maar niet de beste. Toch verdienen deze bedrijven bergen geld. Zij hebben zich op een juiste manier kunnen positioneren in het hoofd van de consument. Dat is branding voor je.

Met branding wordt je toekomstbestendig

Gevonden worden via het internet is nu één van de belangrijkste manieren om leads te genereren. De eerste pagina van Google laat echter maar 10 resultaten zien. En zelfs daar klikken de meeste mensen maar op de eerste 4 resultaten. Deze zijn vaak ook nog allemaal ads.

De waarde van deze resultaten op de Search Engine Result Pages (SERP’s) zal echter snel zakken. Dit komt door de opkomst van voice search. Dit aandeel groeit natuurlijk elk jaar totdat het volledig ouderwets is om je search query nog typen. Dit fenomeen wordt versneld door de introductie van Google Home, Alexa, Siri en soortgelijke technologie.

Mensen praten dus tegenwoordig steeds meer tegen hun devices en Google praat ook terug. Google leest het antwoord letterlijk voor. Eén antwoord. Dat is heel anders dan 10 antwoorden per pagina voorgeschoteld krijgen, waaruit je dan zelf een keuze moet maken. Op plek twee in Google staan, heeft over 5 tot 10 jaar daarom geen enkele waarde meer.

Branding biedt hier de uitkomst. Top of mind – of simpelweg bekend zijn- bij veel mensen, betekent straks succes of faillissement. Mensen gaan een sterk merk namelijk letterlijk noemen in hun voice search. Branding is het verschil tussen:

“Oke Google, navigeer naar een patatzaak”

en

“Oke Google, navigeer naar McDonalds.”

Begin nu met het bouwen aan je merk

Als jij een eigen zaak hebt of op een marketingafdeling werkt, is het nu de tijd om je branding wat extra aandacht te geven. De kans is namelijk groot dat de manier waarop mensen naar merken en bedrijven zoeken, in de toekomst een nieuwe, grote verandering ondergaat. Een sterk merk hebben is dan een groot voordeel.