Gratis Google Shopping advertenties

Wij staan open voor jouw ambitie

Bel ons vrijblijvend: 0318 – 209 439

Geschreven door Charissa van der Bijl

SEA specialist & speelt graag spelletjes

3 min. 28-10-2020

Vanaf deze maand is het zover; je kunt nu ook gratis je producten in Google Shopping krijgen! In de VS kon dit al sinds april dit jaar, maar deze functionaliteit is sinds halverwege oktober ook in Nederland beschikbaar. Hier lees je wat de impact hiervan is, wat het voor jouw bedrijf kan betekenen en hoe je dit instelt.

Wat gebeurt er met de huidige, betaalde shopping?

Dat er nu ook organische (gratis) shopping advertentie zullen zijn, betekent niet dat de betaalde shopping verdwijnt. Sterker nog, deze zijn nog steeds erg belangrijk. De organische shopping ads vind je namelijk alleen als je je op het tabblad ‘Shopping’ bevindt binnen Google en staan hier onder de betaalde shopping resultaten. Hierdoor behouden de betaalde advertenties dus hun prominente positie wanneer iemand iets zoekt binnen Google. 

Waarom laat Google je gratis ‘adverteren’ binnen Shopping?

Wat is nu de reden dat Google dit uitrolt? In eerste instantie lijkt het misschien niet een functie waar Google beter van wordt. Ze verdienen er immers niet direct wat mee. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat Google zijn positie als zoekmachine wil versterken. Door het toevoegen van organische resultaten wordt het aanbod binnen de shopping aanzienlijk groter. Dit zal ervoor zorgen dat mensen hun zoektocht naar producten sneller op Google zullen beginnen i.p.v. bij een grote webshop zoals Bol.com of Amazon. Door het grotere aanbod zullen er dus meer gebruikers binnen Shopping komen. Hiervan zal uiteraard ook een deel op de betaalde advertenties klikken. Een win-win situatie voor zowel de gebruikers, als de verkopers (en Google).

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Met de betaalde shopping advertenties kwam het vaak voor dat bedrijven alleen hun meestverkochte producten of de producten met een grotere marge adverteerden binnen Shopping. Nu je ook gratis in de Shopping terecht kan komen, ontstaat de mogelijkheid om ook je andere producten in Shopping te tonen. Dit zorgt er ook voor dat het voor kleinere bedrijven interessant wordt om zich op Shopping te richten.


Hoe kom je in de organische Shopping resultaten?

Je verwacht het wellicht niet, maar het is niet vereist om ook betaalde Shopping advertenties te hebben. Iedereen die een webshop bezit, kan dus met zijn producten tussen de gratis Shopping resultaten komen. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is een geschikte productfeed uploaden in Merchant Center. Voor de bedrijven die al betaalde Shopping hebben, geldt dat zij vaak al automatisch in de organische resultaten terechtkomen. Voor de zekerheid kun je checken of deze functie (Surfaces Across Google) is geactiveerd binnen Merchant Center. In beide gevallen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je feed zo volledig mogelijk gevuld is.


Wil je meer weten over deze nieuwe functie binnen Google? Neem dan contact op met SEA-specialist Charissa (
[email protected]).