Wij staan open voor jouw ambitie
Bel ons vrijblijvend:
0318 – 209 439
Geschreven door Charissa van der Bijl
SEA specialist & speelt graag spelletjes
Google voert enkele keren per jaar een update uit aan het zoekmachinealgoritme. De zogenoemde Google core update zorgt ervoor dat de zoekmachine elke keer weer een beetje beter functioneert. Het heeft echter ook invloed op de rankings van websites. Stond je voor de update nog op nummer 1? Dat hoeft na de update niet automatisch het geval meer te zijn. De updates zorgen dan ook voor spanning bij website eigenaren in heel Nederland. In dit blog leggen wij uit welke veranderingen de core update van mei met zich meebrengt.
Updates van Google hebben altijd bijzondere namen gehad. Denken aan mensen- en dierennamen. Zo heet de vorige update “BERT” en daarvoor waren er de Panda update, de Penguin update en de Hummingbird update. Doordat de nieuwste update simpelweg “Google core update mei 2020” heet, lijkt Google af te stappen van deze benamingen en een veel zakelijkere en saaiere weg in te slaan.
Gek genoeg heeft Google nog geen hints gegeven met betrekking tot het doel van de Google core update van mei 2020. Het is ook nog niet duidelijk welke indicatoren er nou precies veranderd zijn. Omdat het vaak enkele weken duurt voordat zo’n update helemaal is uitgerold, is het mogelijk dat Google in de nabije toekomst nog met een toelichting komt. Het is echter wel duidelijk dat sommige websites behoorlijk geraakt zijn. Zo is het mogelijk dat je meer dan 5 plaatsen in Google bent gezakt. Dat kan het verschil zijn tussen op de eerste pagina staan en op de tweede! Dit heeft natuurlijk een enorme invloed op het aantal bezoekers dat naar jouw website komt.
De schommelingen op de search engine result pages (SERP) zijn te monitoren via SEMrush sensor. Je ziet in de onderstaande afbeelding dat vooral tussen 5 en 8 mei een behoorlijke piek is geweest. De gemeten pagina zakte in die periode van de 3e plaats naar de 9e. Een daling van maar liefst 6 plekken.
De meeste sectoren hebben relatief weinig last gehad van deze update. Er zijn echter een aantal branches die behoorlijk hard geraakt zijn. Volgens SEMrush bestaat de top 3 uit:
Google zegt dat pagina’s die door de Google core update mei 2020 zijn gezakt, niet per se iets fout hebben gedaan. Zij hebben dan ook geen ‘problemen’ om op te lossen. Echter kan je dan nog wel steeds voelen alsof je actie moet ondernemen. Bij Google geven ze daarom als tip dat je moet zorgen voor de best mogelijke content. Als jij de meest uitgebreide informatie hebt, dan zul je daarvoor worden beloond. Wij geven je graag wat tips, zodat jij zo snel mogelijk weer op nummer 1 in Google staat.
Als je deze tips volgt, stijgt jouw website vanzelf weer in de SERP’s. Google volledige statement met betrekking tot stijgen in de SERP’s kun je hier lezen.
Bij Timbee zorgen we ervoor dat onze klanten hoger in Google verschijnen. Wil jij met jouw website hoger komen in Google? Neem dan eens contact met ons op. Je zit dan niet direct vast aan een verkoopgesprek waar je eigenlijk niet op zit te wachten. We maken gewoon eens kennis met elkaar en bekijken wat je wensen zijn. Als het klikt en we kunnen je helpen, dan doen we dat natuurlijk graag.