Een crash dieet is nooit de beste oplossing

Wij staan open voor jouw ambitie

Bel ons vrijblijvend:
0318 – 209 439

Geschreven door Marion van Bennekom

Projectmanager & verslaafd aan Instagram

6 min. 24-03-2020

Dit is inderdaad het zoveelste artikel dat je voorgeschoteld krijgt rondom het Corona-virus en het effect dat dit virus heeft op organisaties. Want ja, ook op ons heeft Corona effect. Bij Timbee werken we inmiddels voor de tweede week thuis. Ons werk kan gelukkig goed uitgevoerd worden vanuit huis, maar ook wij merken aan alle kanten dat er veel verandert in de economie. We gaan een tijd tegemoet die voor veel bedrijven een lastige periode betekent.

Om die reden willen we met jullie delen hoe belangrijk het is om juist nu na te denken over je marketing en groeistrategie. Dat klinkt misschien vreemd, een artikel over groei en marketing in tijden van crisis, maar dat is het juist niet. Als je dit artikel hebt gelezen, weet je:

  • Wat je nu moet doen met je marketing
  • Waar je nu je tijd aan kunt besteden (praktische tips)
  • Wat investeren in onzekere tijden je oplevert

Stilstand is achteruitgang

Dit is hét moment om te werken aan je merk. Jouw product of dienst is op dit moment geen prioriteit voor je doelgroep. Dat doet pijn, maar maakt het juist zo belangrijk om wel aanwezig te blijven bij je doelgroep. Het is namelijk het uitgelezen moment om vertrouwen en zekerheid te geven aan je doelgroep. En dat is precies waar ze nu naar op zoek zijn. Zo bouw je aan een merk en stel je hen gerust. Ze zijn nu misschien niet in staat om jouw producten of diensten af te nemen, maar dit verandert in de toekomst. En wanneer dit gebeurt, zullen ze zich jou herinneren! Daarnaast is er een grote kans dat je een geheel nieuwe doelgroep aantrekt. Andere partijen staan namelijk wel stil en die klanten zoeken een alternatief.

Als je wel stil blijft staan

Als je wel stil blijft staan brengt dit de nodige gevolgen met zich mee. Het verleden heeft aangetoond dat organisaties al snel in een ‘survival modus’ springen wanneer er een recessie aankomt, concludeert Bain & Company in een artikel over ‘recessie strategieën om het voortouw te kunnen nemen’ (Tom Holland en Jeff Katzin, 2019). Organisaties reageren op een verdedigende manier en beginnen enorm te bezuinigen. Deze zogenaamde survival modus zorgde ervoor dat na de recessie enorme bedragen moesten worden uitgegeven om weer zichtbaar te worden bij de doelgroep. Vervolgens moesten zij bakken met geld uitgeven, om na de recessie weer te kunnen herstellen. Daarom is het zo belangrijk om nu te focussen op de juiste plannen.

Je (online) communicatie- en marketingplan voorbereiden op de economische impact van Corona

Logischerwijs is de eerste reactie op de corona-crisis om te gaan snijden in budgetten waar dit mogelijk is. Marketing is dan een aantrekkelijke optie om op te bezuinigen, want daar merk je het minst van, toch? Op de korte termijn is dat helemaal waar. Maar waar je de mist in gaat, is dat dit op de lange termijn juist grote consequenties heeft, zo schrijft Susan Hallam, CEO van Hallam, in een artikel op The Drum. Zichtbaar zijn en zichtbaar blijven is een essentiële investering om op de lange termijn de vruchten te kunnen plukken. Je moet nu zaaien, om straks te kunnen oogsten.

Uit het oog, uit het hart

Het is belangrijk om zichtbaar te blijven bij je klanten. Doe je dit niet, dan loop je het risico om ze kwijt te raken. Er zijn tegenwoordig talloze concurrenten die via een breed aanbod van kanalen jouw doelgroep proberen te bereiken. Het is een stuk goedkoper en gemakkelijker om een bestaande klant te behouden, dan om een nieuwe klant aan te trekken. Hieronder vind je 3 manieren om in beeld te blijven bij je klanten.

Uit het oog uit het hart

1. Produceer content

Het produceren van content, zorgt ervoor dat je klanten je niet uit het oog verliezen. Dit is hét moment om ontwikkelingen of veranderingen binnen je organisatie naar buiten te communiceren. Ze kunnen wel wat goed nieuws gebruiken, dus wees ook niet bang om positieve berichten te delen. Deze content kan bijvoorbeeld bestaan uit:

  • Blogs
  • Video’s
  • Infographics
  • Checklists
  • Case study’s
  • Afbeeldingen

2. Wees sociaal

Ga de interactie aan met je klanten op social media. Een uitgelezen moment, nu je misschien iets meer tijd hebt dan normaal gesproken. Ga het gesprek aan. Belangrijk is dat je niet je eigen producten of diensten promoot, maar dat je daadwerkelijk waardevolle antwoorden geeft op hun vragen of opmerkingen.

3. Marketing automation

Laat geautomatiseerde content versturen naar je klanten. Zo blijf je in beeld bij je klanten. Het is natuurlijk wel van belang dat dit waardevolle en gepersonaliseerde content is. Anders voegt het niets toe voor je klanten.

Potentiële klanten aantrekken? Het kan juist nu!

Hoe? Door te werken aan je merkbekendheid en je online zichtbaarheid. Dit is hét moment om je merkbekendheid op te bouwen, zodat je doelgroep overgaat tot verkoop wanneer het weer iets beter gaat in Nederland. Hieronder vind je 3 manieren om zichtbaar te worden bij je potentiële klanten.

Blijf in het zicht

1. De kracht van de herhaling

Een consument koopt eerder bij je als hij al bekend is met je merk. Zorg dus dat je zichtbaar bent bij potentiële klanten! Het voelt misschien gek om hier nu op in te zetten, maar nu investeren in je merkbekendheid zorgt juist voor resultaat op de lange termijn. Merkcampagnes zorgen niet voor hoge conversiepercentages, maar dat is ook niet het doel. Merkcampagnes zorgen ervoor dat je doelgroep je gaat vertrouwen. En dat stukje vertrouwen is precies wat we nu nodig hebben.

Het is daarbij wel belangrijk dat je niet content maakt om het content maken, maar dat je echt nagaat welke content past bij je doelgroep en wat voor hen waardevol is. Kwaliteit boven kwantiteit.

2. Verzamel referenties

Mond-tot-mond reclame is nog altijd de beste reclame. Daarom werkt het ook goed om referenties bij je huidige klanten te verzamelen en te gebruiken in je online marketing. Dit is het uitgelezen moment om die referenties te verzamelen.

3. Verbeter je vindbaarheid in Google

SEO is een lange-termijn-strategie. Juist daarom is dit een mooi moment om hierop te focussen. Want wie nu investeert in een goede vindbaarheid, plukt daar over enkele maanden de vruchten van. De huidige situatie zorgt ervoor dat enkele van je concurrenten minder gaan investeren, waardoor ook een deel van je concurrentie binnen Google wegvalt of in ieder geval gemakkelijker te verslaan is. Maak daar gebruik van! Je zult de resultaten niet direct merken, maar op de lange termijn geeft het je een veel sterkere positie. Je staat dan hoger in Google.

Wees de concurrentie voor

Als het wat minder goed gaat met de economie, is dat het uitgelezen moment om je concurrent een stapje voor te zijn. Uit een studie van McKinsey (2002) blijkt bijvoorbeeld dat organisaties die groeiden tijdens en na de recessie, tijdens magere jaren juist meer geld uitgaven aan sales en marketing dan hun concurrenten die door de recessie hun marktleiderschap kwijt raakten. Een opvallend verschil. En die groei die zij maken in de jaren na een recessie, is nog veel opvallender:

McKinsey 2002
In bovenstaande afbeelding zie je een stijging van de EBIT, na crisistijden. Bereikt dankzij investeringen in plaats van door in survival modus te schieten.

Blijf gewoon jezelf

Authenticiteit is juist nu enorm belangrijk. De perfecte ‘move’ bestaat nu niet, dus wees gewoon jezelf. Hoe blijf je als merk juist nu authentiek? Wat maakt je trots op je merk en op je organisatie. Focus daarop! Want ook je doelgroep let nu op zijn of haar centen. Maar dat betekent niet dat ze helemaal niets meer uitgeven. Ze vinden het alleen wel extra belangrijk dat ze hun geld goed uitgeven, bij een organisatie die ze kunnen vertrouwen.

Een crash dieet is nooit de beste oplossing

Om een lang verhaal kort te maken: een crash dieet is nooit de beste oplossing op de lange termijn (Tim Stewart, trsdigital). In de tijden dat het wat minder gaat, is het juist belangrijk om te focussen op verbetering. En ja, natuurlijk begrijpen we de stress en onzekerheid. Ook wij hebben klanten die tijdelijk een pauze inlassen, omdat ze niet weten of ze er goed aan doen om nu te investeren. Maar we zitten allemaal in hetzelfde schuitje en moeten er ook met zijn allen weer bovenop komen. De wereld staat pas stil als wij dat laten gebeuren!

Bron