Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek legt de basis voor het optimaliseren van je website voor Google. Voordat je teksten gaat schrijven voor jouw website of webshop is het belangrijk om te weten waarop jouw doelgroep zoekt binnen Google.

Waarom is een analyse nodig?

Stel; je bent een bakker en jouw bakkerij bevindt zich in Veenendaal. Je verkoopt uitsluitend speltbroden. Daarom schrijf je een pagina over speltbroden. Je hebt het op deze pagina telkens over jouw heerlijke speltbroden. Dan is de uitkomst van een simpel onderzoek: Maandelijks zijn er gemiddeld genomen 0 (nul) personen die zoeken op het woord speltbroden in Google. Maar op het de term brood spelt (enkelvoud) wordt maar liefst 10760 keer per maand gezocht. Nu kun je je nog wel afvragen hoe relevant het is om op zo’n brede term in te zetten. Ook daarbij helpt een zoekwoorden onderzoek: misschien dat speltbrood bakker of speltbrood kopen of speltbrood Veenendaal interessante termen zijn?

‘Meten is weten’ wordt al sinds jaar en dag gebruikt om aan te duiden dat zomaar ergens aan beginnen, zonder dat je weet wat het op gaat leveren, niet verstandig is. Een zoekwoorden onderzoek is een belangrijk meetmoment waarmee je een verstandige en afgewogen beslissing kunt nemen als het gaat om het optimaliseren van jouw website of webshop. Uit het zoekwoorden onderzoek komen tientallen zoektermen die mogelijk relevant zijn voor jouw business en bij kunnen dragen aan meer bezoekers naar jouw website.

Waarom is een zoekwoorden onderzoek belangrijk?

Als je aan de hand van jouw gezonde verstand gaat bepalen wat interessante zoekwoorden zijn voor jouw bedrijf kan het zijn dat je woorden kiest waarop nauwelijks wordt gezocht binnen Google, terwijl een gerelateerd zoekwoord een veel hoger zoekvolume heeft binnen Google.

Het doel van een zoekwoorden onderzoek

De belangrijkste uitkomsten van een zoekwoorden onderzoek:

  • De meest interessante zoekwoorden voor jouw business
  • Het gemiddelde maandelijkse zoekvolume per zoekwoord
  • Jouw huidige positie binnen Google per zoekwoord

Een zoekwoordenonderzoek heeft als doel om tot een aantal zoekwoorden (of woordcombinaties) te komen die relevant zijn voor jouw business, voldoende zoekvolume hebben en als het even kan, de concurrentie niet te zwaar is.

De zoekwoorden analyse gaat uit van de diensten die voor jouw organisatie belangrijk zijn en onze toegevoegde waarde en ervaring op het gebied van zoekwoorden. Het onderzoek kijkt naar potentie en concurrentie. Na het onderzoek volgt een advies welke woordcombinaties te gebruiken in het vervolg van het traject. Ook geven we aan welke aanpassingen er gewenst zijn in de inhoud van de website.

Vraag een zoekwoorden onderzoek aan

Om hoger in Google te komen kun je door middel van een zoekwoorden onderzoek inzicht krijgen in de meest relevant zoektermen voor jouw organisatie. Neem vrijblijvend contact op met onze zoekwoorden specialist en start met zoekmachine optimalisatie!

joost
Onze specialist

"Ik zoek de meest relevante zoektermen voor jou"

PROJECTEN WAAR WE TROTS OP ZIJN

Deze bedrijven maakten al kennis met Timbee

Groei in aantal conversies van 120%

Bezoekers aantal met 174%

Hoger in Google: Energielabel Bedrijfspand op 2