Data driven marketing: Slimme keuzes gebaseerd op data

Even kennismaken met elkaar?

0318 – 209 439

Met data driven marketing zorg je ervoor dat jouw marketingwerkzaamheden geen schot in het donker meer zijn. Tegenwoordig is het mogelijk om nog voordat je geld gaat uitgeven, te weten wat de mogelijke resultaten daarvan zijn. Natuurlijk weet je het nooit 100% zeker, maar je kunt goed onderbouwde keuzes maken. En dat is heel wat beter dan gokken en hopen dat het goed uitpakt. Je kunt systematisch te werk gaan, optimaliseren en uiteindelijk winst pakken. Je gaat je keuzes baseren op de informatie die je al hebt. Dat is slim. Dat is data driven marketing.

Bij Timbee hebben we daar in de afgelopen jaren veel ervaring in mogen opdoen. Bij ons werken echte experts die door veel proberen, onderzoeken en optimaliseren weten waar het meeste voordeel te behalen is.

User experience: Hoe gebruikt de klant jouw website?

Een belangrijk onderdeel van data driven marketing is de user experience. Je kunt de eindgebruiker van jouw website volgen en alles meten wat hij doet. Met de juiste tools verzamel je geweldig veel informatie, denk aan:

  • Hoe lang de klant op een bepaalde pagina zit
  • Via welk kanaal hij op je website terecht is gekomen
  • Op welke knoppen hij heeft geklikt
  • Op welke pagina’s de klant geweest is
  • Heeft de klant een video op de pagina bekeken of niet?
  • Waar komen de meeste klanten vandaan?
  • En nog veel, veel meer

Met al deze data kun jij het design van je website aanpassen, zodat deze waardevoller is voor de klant. Zie je dat veel klanten na 3 seconden al weer weggaan van een bepaalde pagina? Dan kan dat betekenen dat zij niet de informatie zien die ze hadden verwacht. Je kunt dan andere informatie bovenaan zetten, de tekst ondersteunen met video’s en afbeeldingen, of het design aantrekkelijker maken. Allemaal om de user experience zo optimaal mogelijk neer te zetten. Blije klanten zijn immers terugkerende klanten, met een hogere omzet als gevolg.

User experience optimaliseren en analyseren zit bij ons in het DNA. We zijn er goed in, sturen bij en verhogen de prestaties van jouw website. Wij weten jouw data om te zetten in werkzaamheden die het succes van je onderneming vergroten.

Google data studio

Uiteraard wil je dat alle data die je verzameld, eenvoudig is terug te vinden op één plek. Met Google Data studio bouw je overzichtelijk dashboards waar direct al jouw data is terug te vinden. Uiteraard kun je daarbij filteren op datumbereik en meer. Deze dashboards zijn ook zeer geschikt om je resultaten te rapporteren aan klanten of het management. Bij Timbee richten we dit graag voor je in.

Maak van jouw website een efficiënt verkoopkanaal

Je denkt misschien dat je meer mensen op je website wil. Immers, hoe meer klanten er in je winkel komen, hoe beter, toch? Dat is niet helemaal waar. Wat je eigenlijk wil, is meer klanten die ook daadwerkelijk iets bestellen. Als er 1000 extra mensen op je webshop komen en niemand besteld iets, heb je nog niets. Echter, als van al je bezoekers één procent extra naar de kassa gaat, merk je dat direct aan je omzet. Dat is conversie optimalisatie, je maakt het waarschijnlijker dat mensen een bestelling plaatsen. Dit is voor elke webshop één van de belangrijkste werkzaamheden. 

Wil jij ook meer omzet uit je webshop of website halen? Bij Timbee analyseren we jouw webshop van top tot teen en richten we ons op de belangrijkste verbeterpunten. Op die manier heb je snel resultaat en verdien je jouw investeringen het snelst weer terug.

A/B testen betekent gericht te werk gaan

Stel dat je wil weten wat beter werkt: Een knop met ‘vraag een offerte aan’ of Een knop met ‘neem contact met mij op’Op welke knop zou meer geklikt worden? Van tevoren kun je dit niet weten, maar één ding is zeker: De één werkt beter dan de ander. Om erachter te komen welke dat is, ga je A/B testen.

A/B testen betekent eigenlijk dat je twee versies van een bepaalde pagina of content maakt en dit live zet op je website. Met speciale software is in te stellen dat de helft van de bezoekers versie A te zien krijgt en de andere helft versie B. Als je merkt dat bij versie B twaalf mensen per maand meer op de knop hebben geklikt dan bij Versie A, dan weet je dus dat je voortaan voor die versie moet gaan. Daarna kies je een nieuwe A/B test en begint alles weer opnieuw. 

A/B testen is een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie en wij kunnen je daar bij helpen. Met speciale software maken we bij Timbee kleine aanpassingen in je website en houden we het resultaat bij. Na verloop van tijd zie je dat steeds meer klanten contact aanvragen of een aankoop doen. Dat is pas goed voor je omzet.

A/B testen

Marketing automation

Marketing automation is een aantal jaar geleden plotseling erg groot geworden en levert organisaties nu veel geld op. Het zorgt ervoor dat marketingwerkzaamheden  worden geautomatiseerd. Je spendeert er dus minder tijd aan en er is minder kans op fouten. Het duidelijkste voorbeeld dat we kunnen geven is geautomatiseerde e-mail marketing.

Het gaat als volgt: iemand schrijft zich in op je e-mail nieuwsbrief via jouw website. Die persoon krijgt direct een welkomstmailtje waarin staat dat de inschrijving gelukt is en dat hij nu van allerlei belangrijke voordelen kan genieten. Een week later krijgt hij automatisch een kortingscode toegestuurd om te helpen bij zijn eerste bestelling. Als hij die bestelling plaatst, krijgt hij automatisch een mailtje dat de bestelling is gelukt. Er zijn zo complete ‘routes’ in te stellen dat de klant bij elke belangrijke gebeurtenis, of voorafbepaalde momenten een mailtje krijgt. Deze mailtjes zijn voor alle klanten min of meer hetzelfde en kunnen met code gepersonaliseerd worden. Zo schrijf jij niet duizenden keren hetzelfde mailtje. Dat gaat allemaal automatisch. Dat betekent ook dat je deze mailtjes weer kunt A/B testen om ze nog effectiever te maken. 

Dit zorgt natuurlijk voor loyaliteit en extra engagement, mensen worden immers regelmatig geconfronteerd met jouw bedrijf en merk. Daardoor blijf je automatisch top of mind. De volgende bestelling is dus gewoon weer bij jou en niet bij de concurrent.

 

Neem contact met ons op

Bij Timbee kunnen we je helpen met al deze diensten en meer. Dat heeft als voordeel dat alles vanaf het eerste moment goed gebeurt en dat je geen tijd verspilt met een leerperiode waarin de kans op fouten het grootst is. Zo laat je geen geld liggen op het moment dat je organisatie nog aan het groeien is. Neem daarom vandaag nog contact met je op. Een mailtje sturen of even bellen kost niets en kan het begin zijn van een waardevolle samenwerking.