De Duitse consument

Wij staan open voor jouw ambitie

Bel ons vrijblijvend: 0318 – 209 439

Geschreven door Robin Warlich

SEO specialist & Gamefanaat

Om de Duitse markt te betreden is het handig om te weten hoe de Duitse consument in elkaar zit en hoe je deze consument het beste kan bereiken. Nederland en Duitsland lijken in veel opzichten best veel op elkaar, maar er zijn ook veel belangrijke verschillen die je niet over het hoofd mag zien. Dus de belangrijke vraag: ‘Wie is de Duitse consument?’

Kwaliteit staat op nummer 1

Duitsers verwachten voor bijna al hun producten en diensten een hoge kwaliteit. Nederlanders letten vaak op de prijs en kiezen dan ook het goedkoopste product op de markt. Een Duitser zou zonder twijfel meer geld betalen voor een product met betere kwaliteit. Dit geldt niet alleen voor producten en diensten, maar ook voor de klantenservice, levering en de website.

De Duitse taal

Duitsers hebben een grote voorkeur voor hun eigen taal. Een groot deel van Duitsers doet alleen een online aankoop op Duitse websites met een Duits betaalproces. Het is dus heel belangrijk dat de website helemaal in het correct Duits is vertaald. Het beste is om hiervoor een professionele vertaler te gebruiken, zo weet je zeker dat het goed is.

Niet zo zuinig met de informatie

Zo veel mogelijk informatie, Duitse consumenten houden ervan. Ze vinden het fijn als je zoveel mogelijk informatie geeft bij je producten. Denk hierbij ook aan handleidingen, folders, referenties, downloadbare documenten en teksten. Maar denk ook aan informatie over je bedrijf. Wie werken er in het bedrijf? Wat is de geschiedenis van het bedrijf? Hoe meer hoe beter.

Niet te enthousiast

In Nederland houden mensen van duidelijk gecommuniceerde kortingen, in Duitsland zijn ze hier niet de grootste fan van. Het aangeven van kortingen moet dus subtiel. Ook zijn ze in Duitsland niet zo’n fan van uitingen zoals ‘Wij zijn de beste/goedkoopste’. Als je zulke beweringen maakt in Duitsland en dit niet kan bewijzen, kan de concurrentie je zwart maken. Je kunt bovendien een boete krijgen. Zorg daarom dat je geen onbewijsbare claims maakt.

Keurmerken

Het is nu niet zo’n verrassing meer dat de Duitse consument van kwaliteit en betrouwbaarheid houdt. Je website voorzien van een keurmerk is dus ook geen slecht idee. Bij het zien van een keurmerk zal een Duitser jouw website/webshop sneller vertrouwen en sneller overgaan tot aankoop. Er zijn verschillende bekende keurmerken in Duitsland zoals:

  • Trusted Shops
  • EHI Geprüfter Online-Shop
  • TÜV-SÜD Safer-Shopping
  • Bonicert

Er zitten dus best wel wat verschillen tussen de Nederlandse en Duitse consument. Houd rekening met deze verschillen als je bezig gaat in de Duitse markt.

Lees hier ons blog over stappen zetten in de Duitse markt →