De 5 meest gemaakte fouten bij het opzetten van een Google Ads account

Wij staan open voor jouw ambitie

Bel ons vrijblijvend: 0318 – 209 439

Geschreven door Charissa van der Bijl

SEA specialist & speelt graag spelletjes

5 min. 21-12-2020

Google Ads is een platform dat steeds meer gebruikt wordt door bedrijven om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen. Steeds grotere budgetten worden gebruikt voor deze vorm van online marketing. Toch zien wij nog vaak dat er dingen over het hoofd gezien of vergeten worden bij het opzetten van Google Ads accounts. Dit kost de adverteerder onnodig veel geld. In deze blog gaan we in op de 5 meest gemaakte fouten.

1. Geen conversiedoelen of verkeerde doelen toevoegen

Om de prestaties van je campagne goed te kunnen meten, is het erg belangrijk om de juiste doelen in te stellen. Voorbeelden van deze doelen zijn aankopen uit jouw webshop of het invullen van een offerte- of contactformulier. Door het instellen van de juiste doelen kun je zien welke campagnes goed en minder goed werken. Het ontbreken van conversiedoelen of het verkeerd instellen van deze doelen maakt het beoordelen van de prestaties van je campagnes erg lastig. Dit zorgt voor onnodige verspilling van het budget.

2. Gebruik van te brede zoekwoorden

Een veel voorkomende fout onder Google Ads beginners is het lukraak invullen van zoekwoorden. Op het moment dat je geen gebruik maakt van zoektypen zullen je ingevoerde zoekwoorden heel breed in Google naar boven komen. Google bepaalt dan zelf welke zoektermen lijken op de door jou ingevoerde zoekwoorden. Dat betekent dat je advertenties ook zichtbaar zullen zijn bij zoektermen die niet overeenkomen met wat jij te bieden hebt. Hierdoor kun je veel betaalde klikken ontvangen, die je onnodig geld kosten. Het is dus zonde om geen gebruik te maken van de verschillende zoektypen die beschikbaar zijn.

3. Het missen van uitsluitingszoekwoorden

Zorg ervoor dat je, naast het toevoegen van zoekwoorden, ook uitsluitingszoekwoorden toevoegt bij je advertentiegroepen. Je kunt deze zowel op account-, campagne-, als advertentieniveau toevoegen. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt met nieuwe kleding, zorg er dan voor dat een term als ‘tweedehands’ bij je uitsluitingszoekwoorden toegevoegd is. Op deze manier word je op die term niet gevonden. Denk er bij het opzetten van je campagne dus over na op welke termen je niet gevonden wilt worden en voeg deze toe als uitsluitingszoekwoord. Een deel hiervan kun je gewoon met je gezonde verstand bedenken, daarnaast kom je vaak irrelevante woorden of woordcombinaties tegen in je zoekwoordenonderzoek. Als je campagne eenmaal loopt, kun je ook in je zoektermenrapport binnen Google Ads minder relevante zoektermen vinden waar je toch op gevonden bent. Houd er wel rekening mee dat Google tegenwoordig alleen de veel gezochte zoektermen laat zien in dit rapport.

4. Het gebruik van 1 advertentie per advertentiegroep

Als je slechts gebruik maakt van één advertentie, zul je nooit weten of deze advertentie optimaal is opgezet. Wij adviseren daarom om altijd minstens 3 advertenties aan te zetten. Op deze manier kun je testen welke teksten goed werken qua ‘click-through-rate’ en welke advertenties de meeste klikken en conversies ontvangen. Test hierbij ook de verschillende advertentietypes, zoals de responsieve zoekadvertentie. Vervolgens kun je op basis van deze bevindingen de beste resultaten uit jouw advertentieteksten halen. Vergeet daarnaast ook niet om je bestemmingspagina’s te testen. Soms blijkt een pagina waarvan jij het niet verwacht een stuk beter te werken.

5. Blindelings op Google afgaan

Hoewel Google zeker ook goede ontwikkelingen doorvoert, zoals het steeds beter wordende algoritme en daarmee de automatische biedstrategieën, zijn niet alle nieuwe functies per se in het voordeel van de adverteerder. Zo heeft Google tegenwoordig de functie ‘Aanbevelingen’, waarin je je optimalisatiescore kunt verbeteren door de verschillende aanbevelingen op te volgen. Het is zeker interessant om deze aanbevelingen eens door te nemen, maar blijf hierbij kritisch. Vertrouw niet blindelings op deze ‘verbeteringen’, want niet elke optie zal bij jouw bedrijfsdoelstelling of jouw account passen. Sommige aanbevelingen zullen er alleen voor zorgen dat je meer uit zal geven, wat uiteraard niet in jouw voordeel is maar wel in in het voordeel van Google. Wees dus alert bij het toepassen van (nieuwe) functies binnen Google Ads.

Tijd om aan de slag te gaan

Afsluitend is één van de beste tips die we kunnen geven: maak gebruik van de mogelijkheden die Google Ads je biedt. En dit zijn er veel. Ook is het Google Ads platform constant in ontwikkeling, dus er komen zeer regelmatig nieuwe functies bij of oude functies verdwijnen.

Wil jij optimaal gebruik maken van deze functies, houdt dan goed voor ogen wat jouw bedrijfsdoelen zijn met betrekking tot het adverteren. Neem daarnaast de tijd om je te verdiepen in deze functies, zodat je geen kansen laat liggen.

Liever deze tijd besparen en je Google Ads uitbesteden? Dat kan natuurlijk! Wij komen graag in gesprek met je.