Conversieoptimalisatie: meer dan alleen bezoekers

Haal meer uit je website dan alleen bezoekers

Bel ons vrijblijvend: 0318 – 209 439

Geschreven door Robin Warlich

SEO specialist & Gamefanaat

5 min. 29-03-2021

Wij krijgen vaak de vraag van onze klanten hoe ze meer bezoekers naar de website krijgen. Maar alleen het krijgen van bezoekers is niet genoeg. Als je 100 bezoekers krijgt waarvan er 99 geen actie ondernemen heb je alsnog vrij weinig aan die bezoekers. Tenzij je puur gaat voor naamsbekendheid, wil je graag dat deze bezoekers ook een actie uitvoeren. Een conversie dus. Maar hoe krijg je nou meer conversies?

De aandacht krijgen en deze ook vasthouden

Ik zeg krijg de aandacht en niet pak de aandacht omdat je deze aandacht moet verdienen. Als je de aandacht pakt met een flitsende afbeelding of een triggerende titel, wil dat niet zeggen dat deze aandacht van het juiste soort is.

“Een bezoeker bepaalt binnen 1 of 2 seconden of hij blijft”

We worden van alle kanten geprikkeld met advertenties, leuke afbeeldingen, video’s, noem maar op. Helemaal met de komst van de smartphones en social media krijgen we tegenwoordig een overvloed aan prikkels. We willen met z’n allen steeds meer en onze aandachtsboog wordt steeds korter. Doordat deze aandachtsboog tegenwoordig zo kort is, is het belangrijk om snel de aandacht van de bezoeker te krijgen en deze ook vast te houden.

Chasing likes

Hoe krijg je die aandacht?

Wat je te allen tijde wilt vermijden is het zogenaamde “happy talk”. Dit zijn van die standaard intro teksten als: “wij zijn een innovatief familiebedrijf wat al sinds 1953 bestaat. Ons team bestaat uit gedreven medewerkers blabla…” Dit is saai en hiermee verlies je al snel de aandacht van de bezoeker.

What’s in it for me?

Hoe je het wendt of keert, we zijn allemaal egocentrische wezens. De één misschien wat meer dan de ander, maar toch. Het is daarom belangrijk om te beginnen met de ‘what’s in it for me’ principe. Hiermee ga je in op wat de bezoeker heeft aan jouw product of dienst in plaats van statisch te vertellen over het product, dienst of het bedrijf zelf.

Marketing = herkenning en de bezoeker moet zich herkennen in de content die je op de website hebt staan.

Screenshot expert review

Hierboven zie je een voorbeeld van hoe het is toegepast op onze expert review pagina. Bezoekers die op deze pagina terecht komen, zijn op zoek naar een expert review voor hun website. Maar simpelweg zeggen dat wij een expert review aanbieden en aankaarten hoe slim het is om dit bij Timbee te doen, is het belangrijk dat de bezoeker zich eerst herkent in de content. Dat hebben we gedaan met de H1 titel en de bulletpoints. De titel is een herkenbaar probleem waar veel bezoekers tegenaan lopen. Dit weten we omdat ze zoeken naar een expert review voor hun website. Ze willen dus wat verbeteren. De bulletpoints maken het nog wat specifieker met concrete vragen die aansluiten op de gebruikers.

“Informatie leidt tot analyse….. emotie leidt tot actie”

Een conversiegericht design

Een conversiegericht design houdt in dat de bezoekers precies het pad bewandeld wat jij voor hem hebt uitgestippeld. Je kunt nog zo’n mooi design hebben, maar als deze niet gebruiksvriendelijk en conversiegericht is, heb je er vrij weinig aan. Het gaat er dus niet alleen om of het er goed uitziet maar ook of het bruikbaar is.

Keuze stressWat je kunt aanklikken vs wat je moet aanklikken

Te veel opties leidt tot keuzestress. En wanneer een bezoeker keuzestress ervaart, maakt deze geen enkele keuze en verlaat hij de website. Het is daarom belangrijk om de bezoeker geen verschillende opties te geven maar één duidelijke en weloverwogen optie. Neem ze dus vanaf het begin tot het einde mee in de reis die uiteindelijk leidt tot een conversie.

Landingspagina’s hebben maar één doel

Onthoud goed dat landingspagina’s maar één doel hebben. Zo is een SEO pagina bedoeld om bezoekers binnen te halen, een verkoop pagina bedoeld om een product te verkopen en een inschrijfpagina bedoeld voor meer inschrijvingen. Neem de bezoeker mee in de reis op jouw pagina die begint met een herkenbare titel en overtuig ze uiteindelijk tot een conversie. Andere doelen die webpagina’s kunnen hebben zijn:

  • Webinars en events
  • Offerte aanvraag
  • Demo’s en product samples
  • Contactpagina’s
  • Upsellpagina’s
  • Productpagina’s in webshops
  • Quiz- en enquêtepagina’s
  • Vacaturepagina’s

Conversieoptimalisatie uitbesteden?

Hopelijk weet je nu niet alleen meer over hoe je een webpagina optimaliseert voor meer conversies, maar ga je er ook daadwerkelijk mee aan de slag. Dit kan in het begin lastig zijn. Het schrijven van teksten is een kunst op zich en ook het creëren van een conversiegericht design vereist de nodige ervaring. Kom jij er niet helemaal uit of wil je gewoon advies? Neem dan gerust contact met ons op. Of kom langs voor een bak koffie. We zijn in het bezit van een bonen machine! Lekkere koffie is dus gegarandeerd.