00:05:00 20-03-2017

Veel adverteerders op Facebook laten belangrijke kansen liggen. Adverteren op Facebook is meer dan geld zetten achter een huidig Facebookbericht. Wanneer je er daadwerkelijk resultaat uit wilt halen tenminste. In deze blog geef ik je 4 tips om meer uit je advertenties op Facebook te halen. Ook al is adverteren op Facebook al relatief goedkoop, het is natuurlijk nog steeds zonde om geld weg te gooien. Wanneer je niet op de juiste manier adverteert, zul je er ook geen conversie uit halen.

Specifieke doelgroep aanspreken

Binnen Facebook heb je heel veel opties om de doelgroep te segmenteren. Dit is heel handig, want zo kun je precies bepalen wie jouw advertentie wel te zien krijgt en wie niet. Ben je bijvoorbeeld een webshop die kleding verkoop voor vrouwen? Dan wil je deze advertentie niet laten zien aan de mannelijke Facebook gebruikers. En verkoop je zowel yoga kleding als hockey kleding? Dan kun je de yoga kleding alleen laten zien aan vrouwen die geïnteresseerd in yoga.

Door op bovenstaande manier meerdere advertenties in te richten, kom je er direct achter welke doelgroepen gemakkelijk overgaan tot conversie vanuit Facebook en welke doelgroepen dat niet doen. Je kunt er dan zelfs voor kiezen om een doelgroep helemaal uit te sluiten, waardoor je kunt focussen op de best lopende advertenties.
adverteren op facebook

Meerdere advertentiesets: testen!

Hierboven noemde ik het al even, het testen van meerdere advertenties. Dit kan door verschillende doelgroepen te testen, maar dit kan ook door verschillende advertenties aan dezelfde doelgroep te laten zien. De prestaties kunnen nog behoorlijk van elkaar verschillen. Het ene beeld kan wel aanspreken terwijl een ander beeld niks oplevert.

Facebook beoordeelt ook aan de hand van relevantie de prijs die jij betaalt voor een advertentie. Facebook wil natuurlijk geen irrelevante advertenties laten zien aan de gebruikers. Dus hoe relevanter de advertentie is voor de doelgroep, des te goedkoper wordt het. Facebook berekent dit aan de hand van een zogenaamde ‘relevantiescore’.

Inspelen op de resultaten

Wanneer je meerdere advertenties gaat proberen, om te bepalen welke het beste werkt is het ook belangrijk om in te spelen op de resultaten. Kijk bijvoorbeeld eens naar de frequentie. De frequentie geeft aan hoe vaak de advertentie gemiddeld is gezien door dezelfde persoon. Het is vooral handig om hiernaar te kijken, wanneer je een zeer specifieke doelgroep aanspreekt.

De frequentie hoeft niet per se 1 te zijn, de kracht van herhaling zorgt er ook juist voor dat een gebruiker alsnog overgaat tot de gewenste actie. Het is wel belangrijk dat de frequentie niet te hoog wordt. Het is immers niet de bedoeling dat de advertentie als irritant wordt ervaren door de doelgroep. De kans dat de doelgroep de advertentie irritant vindt wordt groter naarmate de frequentie te hoog is. Het is dan slim om een andere doelgroep aan te spreken of de advertentie te veranderen.

Retarget marketing

De doelgroep die interesse toont in jouw advertentie door naar de website te gaan kun je opnieuw een advertentie laten zien. Deze doelgroep laat zien dat ze geïnteresseerd zijn, omdat ze ingaan op de advertentie. Dit wil echter niet zeggen dat ze jouw product direct aanschaffen of dat ze direct contact opnemen. Spreek deze doelgroep opnieuw aan door een gerichte advertentie voor deze doelgroep te maken. De kracht van herhaling kan er voor zorgen dat zij alsnog overgaan tot conversie. Dit kan via Facebook Advertenties zelf, maar je kunt deze groep ook importeren in Google Adwords, om ze via een ander kanaal aan te spreken.

Maak optimaal gebruik van adverteren op Facebook

Door bovenstaande 4 tips te gebruiken kun je het maximale uit je Facebook campagne halen. Er komt meer kijken bij adverteren op Facebook dan een leuke tekst en afbeelding te richten aan een doelgroep met interesses die bij jouw organisatie passen. Denk goed na over de verschillende doelgroepen die je wilt aanspreken, test welke advertenties het best werken bij welke doelgroep en zorg dat je inspeelt op de resultaten.

Geschreven door: Marion

Ga terug naar het overzicht van alle Timbee blogs


DelenShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInTweet about this on Twitter