0318 - 209 439

Menu

12-07-2017

Als bedrijf wil je dat bezoekers van je website zo snel mogelijk op de call to action buttons klikken om zo een conversie te realiseren. Dit klinkt heel erg makkelijk maar dat is het zeker niet. Bezoekers willen gestuurd worden maar dat kan betekenen dat ze op een pagina komen waar hun optie niet tussen zit en dan loopt de conversie vast. Er is een manier om dit te optimaliseren dus lees verder als je meer wilt weten over A/B testen en het meten van data.

Door A/B testen kun je leren van je bezoekers

Iedereen maakt fouten en dit is de reden waarom testen en het meten van data zo belangrijk is voor jouw website. Er zijn verschillende manieren om je website te testen. Hieronder staan er een aantal:

  • AB Test
  • Split URL Test
  • Multivariate Test

A/B testen

A/B Testen

De makkelijkste manier om te testen is het runnen van een A/B testen. Je hebt twee pagina’s: pagina A, dit is je originele pagina en pagina B, dit is je aangepaste versie van het origineel. Wanneer je de originele pagina hebt aangepast ga je kijken welke van de twee pagina’s de meeste conversies behaald binnen een bepaalde tijd. Deze conversies zijn vaak gekoppeld aan doelen of doelstellingen van een bedrijf. Het conversiepercentage van een bedrijf is dus het aantal unieke doelen die zijn behaald gedeeld door alle bezoekers van de pagina. Het volgende kan worden uitgelicht bij het runnen van een A/B testen:

  • Analyseer pagina A
  • Creëer pagina B
  • 50% van de bezoekers naar pagina A
  • 50% van de bezoekers naar pagina B
  • Analyseer de resultaten
  • Kies pagina A of pagina B
  • Test opnieuw met nieuwe varianten

Resultaten behalen dankzij A/B testen

Hoe zet je A/B testen nu om in resultaten? Als een pagina een duidelijke winnaar heeft naar aanleiding van een AB Test dan is er voor hetzelfde aantal bezoekers meer conversies behaald. Voor een bedrijf kan elke conversie een bepaalde waarde aannemen en hierdoor kan worden gemeten wat de winst is die het bedrijf behaald door middel van A/B testen. Het is super belangrijk om altijd te blijven testen en vernieuwen om zo je website te perfectioneren en uiteindelijk het maximale uit je bedrijf te halen.

Wil je ook starten met A/B testen? Neem dan contact op met Timbee! Wij helpen je hier graag bij.

Geschreven door: Lars

Ga terug naar het overzicht met alle blogs


[ssba]