0318 - 209 439

Menu

00:05:00 13-03-2017

Hoger in Google, een goede online vindbaarheid, SEO optimalisatie. Termen die je als ondernemer waarschijnlijk steeds vaker voorbij hoort komen. Logisch, want de online vindbaarheid van jouw organisatie bepaald jouw online succes. Je hebt je inmiddels al wel wat verdiept in wat SEO precies is, maar hoe ga je er dan precies mee aan de slag? Wat moet je doen om een hogere positie in Google te verkrijgen? In deze blog geef ik je 5 SEO tips waar je direct mee aan de slag kunt. Deze tips staan in een infographic en leg ik verderop op de pagina aan je uit. Start vandaag nog met jouw online succes!

praktische seo tips

 

SEO tip 1: focus

Wanneer je jouw website wil optimaliseren en hoger wilt scoren in Google, is het belangrijk om een duidelijke focus te hebben. Start met een zoekwoorden onderzoek voordat je begint met het schrijven van content. Zo bepaal je welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Een zoekwoorden onderzoek kun je op verschillende manieren uitvoeren. Er zijn betaalde tools, maar je kunt ook gratis een zoekwoorden onderzoek doen. Gebruik bijvoorbeeld één van onderstaande manieren:

  • Google keyword planner
  • Google webmaster tools
  • Typ een zoekwoord in Google in en kijk welke suggesties Google geeft

Wanneer je een zoekwoorden onderzoek hebt gedaan, bepaal je de focus zoekwoorden. Dit zijn de belangrijkste zoekwoorden voor jouw product of dienst. Hier ga je op focussen.

Schrijf landingspagina’s voor de zoekwoorden en creëer ondersteunende content voor deze landingspagina’s. Zorg ervoor dat je niet te veel zoekwoorden kiest, want dan is er geen sprake meer van focus. Uiteindelijk is het doel dat jouw doelgroep vindt wat hij zoekt op jouw website.

SEO tip 2: content, content, content

Misschien wel het allerbelangrijkste wanneer je wilt scoren in Google: kwalitatieve content. Jouw doelgroep zoekt iets en wil daar antwoord op. Maak daarom content die echt van waarde is en waar je jouw doelgroep mee verder helpt. Het is daarnaast belangrijk om regelmatig nieuwe content te creëren. Dit kan bijvoorbeeld op de manier zoals wij dat doen, door een blog bij te houden. Zo blijf je content creëren, waardoor je steeds hoger in Google terecht komt. Hierdoor krijg je meer bezoekers en krijg je terugkerende bezoekers.

Onthoud dat content niet alleen geschreven tekst is. Content is veel breder dan dat. Ook afbeeldingen, video’s, infographics of podcasts zijn content. Maak gebruik van deze verschillende soorten content. Dit versterkt uiteindelijk de gehele website. Ook zullen anderen eerder naar jou linken wanneer je veel verschillende soorten kwalitatieve content creëert.

SEO tip 3: let op de paginastructuur

De paginastructuur is een belangrijke SEO factor. De structuur van de pagina gaat over de koppen die je gebruikt in de tekst. Net zoals wij mensen, scant Google de pagina. Dit verklaart waarom koppen belangrijk zijn. Google ziet dit als belangrijke informatie over de tekst in het algemeen. Aan de hand van deze koppen bepaalt Google waar de pagina over gaat. Zorg er daarom voor dat zoekwoorden terugkomen in de subkoppen.

Het is wel belangrijk dat je gebruik maakt van H1 en H2 koppen. Als je dit niet doet, dan ziet Google niet dat het een kop is. Je hebt altijd maar één H1 kop per pagina, omdat dit de grootste kop is. De H2 gebruik je voor de tussenkoppen. Wanneer je een website laat bouwen, zorgt de websitebouwer er meestal voor dat je kunt kiezen voor de opties H1 tot en met H6. Een H2 kop ziet er in de HTML code bijvoorbeeld zo uit:

<h2> SEO tip 3: let op de paginastructuur </h2>

SEO tip 4: interne linkbuilding

Eerder in deze blog gaf ik aan dat je constant nieuwe content moet blijven maken. Hierdoor groeit je website. Wanneer je steeds nieuwe content blijft schrijven en creëren, kun je onderling content naar elkaar linken. Dit is interne linkbuilding. Zo beïnvloed jij welke landingspagina’s Google als belangrijke pagina’s gaat zien.

Het is wel belangrijk dat je dit met mate doet. Ga niet op elke pagina 10 keer naar een andere pagina linken. Houd het relevant. Link alleen naar een andere pagina als het ook logisch is om daar naartoe te linken.

Zorg ervoor dat wanneer je een link maakt, de zoekterm in de linktekst staat. Dus zeg niet lees hier meer. Maar maak bijvoorbeeld een link als meer over zoekmachine optimalisatie.

SEO tip 5: aanwezig zijn op social media

Ben je met jouw organisatie nog niet aanwezig op social media? Zonde! Er is namelijk een sterke relatie tussen de aanwezigheid op social media en de vindbaarheid in Google. Dit geldt voornamelijk voor Facebook. Zo heeft de interactie op jouw berichten op Facebook invloed op de vindbaarheid van de website.

Ook door te adverteren op Facebook kun je hoger in Google komen. Dit heeft te maken met het feit dat er opeens een heleboel meer bezoekers op de website terecht komen. In principe een logische redenatie van Google. Heb je meer bezoekers? Dan zal de kwaliteit van de pagina wel omhoog zijn gegaan en dus beloont Google je met een betere positie in Google.

Start met jouw online succes

Wil jij hoger scoren in Google en beter vindbaar worden? Ga dan vandaag nog aan de slag met bovenstaande 5 SEO tips. Ik kan garanderen dat dit al voor veel verschil en verbetering zorgt. Kom je er zelf niet uit? Dan kun je natuurlijk altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.

Geschreven door: Marion

Ga terug naar het overzicht van alle Timbee blogs.