3 tips voor het verzamelen van backlinks

Wij staan open voor jouw ambitie

Bel ons vrijblijvend:
0318 – 209 439

00:00:05 min. 20-02-2017

Binnen het vakgebied online marketing is het verzamelen van backlinks nog steeds een belangrijk onderdeel van de online marketing strategie. Terwijl de één verklaart dat backlinks niets goeds meer doen voor de ranking van een website in Google, zegt een ander dat het aantal links juist voor een groot deel bepaald op welke positie je komt te staan. Hieronder zal ik toelichten wat backlinks precies zijn, hoe je ze het best kunt verzamelen en waar je voor moet oppassen bij het verzamelen van links.

Wat zijn backlinks?

Backlinks zijn verwijzingen van de ene website naar een andere website. Wanneer iemand een link naar jouw website op zijn eigen website plaatst, is dat een backlink.

In het begin van Google werd de positie in Google expliciet bepaald door het aantal backlinks dat een website had. Dit was vanuit de gedachte dat een belangrijke website veel links heeft en dus wel een relevante website moet zijn. Tegenwoordig kijkt Google niet meer alleen naar links, omdat dit gemakkelijk te manipuleren was. Het schijnt echter nog steeds een belangrijke factor te zijn voor de ranking van jouw website in Google. Tegenwoordig wordt er ook goed gekeken naar de kwaliteit van de link. Zo is bijvoorbeeld een link op de website van een universiteit meer waard dan een link op een startpagina.

Vraag anderen om backlinks

Het verzamelen van backlinks wordt linkbuilding genoemd. Een gemakkelijke manier om kwalitatieve links te verzamelen is door het te vragen aan bekenden. Denk bijvoorbeeld aan klanten. De kans is groot dat zij een link op hun website willen plaatsen die naar jouw website verwijst.

Je kunt ook zoeken naar websites waar de naam van jouw organisatie genoemd wordt. Staat hier nog geen link achter? Dan kun je contact leggen met de beheerder van de website om te vragen of ze een link willen maken op de plek waar de naam van de organisatie al genoemd wordt.

Directories gebruiken

Dit zijn bijvoorbeeld startpagina.nl of expertpagina.nl. Dit zijn verzamelwebsites. Hier kun je snel aan backlinks komen, door een aanvraag te doen. De kwaliteit van deze links is alleen niet zo hoog als bijvoorbeeld een link op de website van een klant. Ook wordt de aanvraag niet altijd geaccepteerd, bijvoorbeeld als jouw website niet relevant is voor de content die op de startpagina staat. Ook kan de aanvraag worden afgewezen, wanneer er als genoeg links op staan.

Het schrijven van persberichten

Het schrijven van persberichten is een manier van linkbuilding die veel tijd kost en de uitkomst is onzeker. Wanneer je hiermee een link weet te realiseren, krijg je wel direct een zeer waardevolle backlink. Heb je een nieuwtje over het bedrijf of iets anders wat de moeite waard is om te delen? Schrijf dan een persbericht en verstuur deze naar online kranten en blogs. Wanneer de content past bij de doelgroep van het platform en het is nieuwswaardig genoeg, dan is de kans aanwezig dat zij het persbericht plaatsen. Zo krijg jij een zeer waardevolle en relevante link. Het is hierbij wel belangrijk dat het persbericht nieuwswaardig en relevant is. Deze online platforms zullen dagelijks ontzettend veel persberichten ontvangen en plaatsen alleen de meest relevante berichten. Je moet er dus uitspringen.
backlinks

Op zoek naar gebroken links

Het internet staat vol met gebroken backlinks. Een gebroken link ontstaat doordat iemand bijvoorbeeld een website of slechts een pagina van een website verwijderd. Wanneer iemand anders naar deze webpagina of website verwijst via een link, ontstaat er een gebroken link.

Vind je een gebroken link die past bij jouw vakgebied? Dan kun je de beheerder van de pagina berichten over het feit dat er een gebroken link op de pagina staat. Zo help je de beheerder als het ware. Nu kun je de beheerder vragen om de link te vervangen door een link naar jouw eigen website, omdat deze ook bij de content past. Doordat jij de beheerder helpt bij het vinden van gebroken links, is de kans groter dat ze een link van jou zullen plaatsen. Het is wel belangrijk dat jouw link net zo goed bij de content past als de gebroken link, anders zal de beheerder van de website jouw link niet plaatsen. Het moet natuurlijk wel relevant zijn voor de websitebezoekers.

Valkuilen bij het verzamelen van backlinks

Er zijn ook veel valkuilen bij linkbuilding. Google wordt steeds slimmer en wil afrekenen met niet-relevante websites. Het is dus steeds belangrijker om kwalitatieve links te verzamelen. Er zijn websites die dit doen door backlinks te kopen. Doe dit absoluut niet! Google bestraft websites die links kopen, omdat dit niets te maken heeft met hoe relevant een website is voor Google-gebruikers. Dit is uiteindelijk wel het doel van Google. Websites aanbieden die het meest relevant zijn voor de zoekvraag van de gebruiker.

Naast het feit dat je geen backlinks moet kopen, is het ook belangrijk om kwaliteit te verkiezen boven kwantiteit. Vroeger was de hoeveelheid links belangrijker dan de kwaliteit ervan, nu is het andersom. Zorg dus dat je alleen gelinkt wordt op websites die passen bij jouw product of dienst. Een tip hierbij is dat je kijk naar de domein autoriteit van een website. Is de domein autoriteit hoger of ongeveer gelijk aan die van jouw eigen website? Dan is de kwaliteit van de link waarschijnlijk beter dan wanneer de domein autoriteit van de website lager is dan die van jou. De domein autoriteit kun je achterhalen aan de hand van verschillende tools. Wij gebruiker hiervoor de Moz Toolbar. Deze tool is gratis en heel gemakkelijk in gebruik.

Aan de slag met linkbuilding

Bij Timbee zijn we van mening dat het verzamelen van backlinks in 2017 nog steeds belangrijk is voor een goede positie in Google. Hierbij is het wel belangrijk dat je gaat voor kwalitatieve links in plaats van zoveel mogelijk links verzamelen. Ook is het belangrijk om een goede content marketing strategie te hebben. Maak jouw content zo relevant, dat andere websites naar jou willen linken of dat anderen jouw content, zoals blogs, willen plaatsen. Op die manier verzamel je relevante en kwalitatieve links, die jouw positie in Google doen stijgen!

bron